Rząd Szwecji ogłosił stan kryzysu czytelniczego, który zamierza zwalczać poprzez powrót do tradycyjnych metod nauczania. Z badań wynika, że młodzi Szwedzi mają trudności ze zrozumieniem złożonych tekstów, co zmusza uczelnie do rezygnacji z dłuższych opisów.
Na czele grupy do walki z analfabetyzmem funkcjonalnym stanął Johan Pehrson, minister edukacji i lider partii Liberałowie. Pehrson, podczas konferencji prasowej, omówił wyniki badania PIAAC, które pokazują, że w ciągu ostatnich 10 lat odsetek młodych osób mających trudności z czytaniem wzrósł z 9 do 15 proc.
Trzeba wspomnieć, że tego rodzaju problemy występują prawie u co drugiego młodego człowieka urodzonego za granicą — podkreślił Pehrson cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Według raportu Uniwersytetu w Uppsali, 9 proc. uczniów kończących szkołę podstawową nie potrafi czytać ze zrozumieniem, a 15 proc. ma kłopoty z pisaniem. Badanie PISA z 2022 r. wykazało, że 25 proc. 16-latków w Szwecji ma problemy z czytaniem.
Powrót do tradycyjnych metod nauczania
Minister szkolnictwa Lotta Edholm, która wcześniej wprowadzała laptopy do szkół, teraz wycofuje urządzenia cyfrowe, obwiniając technologię za obniżenie poziomu nauczania. Edholm zapowiedziała powrót do ołówków, papieru i tradycyjnych podręczników.
Musimy skoncentrować się na nauce podstawowych umiejętności — podkreśliła Edholm, cytowana przez PAP.
Innym problemem jest nadmierne wykorzystywanie ułatwień dla uczniów z trudnościami w nauce. Media alarmują, że uczniowie coraz częściej domagają się możliwości odsłuchiwania tekstów, co było pierwotnie przeznaczone dla dzieci z diagnozowanymi problemami w nauce.
Zmiany w systemie edukacji
Rząd planuje zwiększyć nacisk na naukę języka szwedzkiego od przedszkola oraz podnieść wymagania językowe przy rekrutacji na kierunki pedagogiczne. Trwają prace nad zmianą programów studiów nauczycielskich. Od połowy 2014 r. szkoły mogą korzystać z dofinansowania na zakup tradycyjnych książek i kursów dla nauczycieli. W grudniu ub.r. opublikowano listę 250 zalecanych książek dla dzieci i młodzieży.
Od 1 lipca 2025 r. uczniowie będą mieli zagwarantowany dostęp do szkolnych bibliotek z personelem.
W Międzynarodowym Badaniu Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study, w skrócie PIRLS) przeprowadzonym w 2023 roku polscy uczniowie szkół podstawowych znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o czytanie ze zrozumieniem. Nasz kraj wspólnie z Finlandią zajął piąte miejsce.
Istotnie statystycznie wyższy wynik osiągnęli uczniowie tylko z czterech krajów: Singapur, Hongkong, Rosja i Anglia.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.