Malaria zabija rocznie ponad 400 tys. ludzi, głównie dzieci w Afryce. Niestety nigdy nie udało się opracować w pełni skutecznej szczepionki na tę chorobę. W tym roku zespół naukowców z Oksfordu ogłosił, że stworzył preparat, który może zmienić obecną sytuację.
Czytaj także: Przyspiesza rejestracja na szczepienia przeciw COVID-19. Szczepić mogą się coraz młodsi
Testy nowej szczepionki prowadzono przez 12 miesięcy na 450 dzieciach z Burkina Faso. Szczepionka została uznana za bezpieczną i wykazała "wysoką skuteczność". Teraz naukowcy planują przeprowadzić dłuższe testy - od trzech do pięciu lat - na 5 tys. dzieci z czterech różnych państw w Afryce.
Malaria - jest skuteczna szczepionka
Autor badania Adrian Hill powiedział, że szczepionka osiągnęła cel założony przez WHO, czyli skuteczność na poziomie 77 proc. Do tej pory najskuteczniejsza szczepionka wykazywała zaledwie 55 proc. skuteczność
Halidou Tinto, profesor parazytologii i główny badacz w Burkina Faso, powiedział, że wyniki obserwacji są "bardzo ekscytujące" i wykazały "bezprecedensowy poziom skuteczności". Profesor dodał, że teraz nastąpi najważniejsza część badań, czyli testy w różnych miejscach w Afryce na większej liczbie pacjentów. Ma nadzieję, że dzięki temu w nadchodzących latach mniej dzieci umrze z powodu malarii.
Czytaj także: "Działa na wszystkie warianty wirusa". Podano termin
Indyjski Instytut Serum, który wyprodukował szczepionkę, chce dostarczyć nawet 200 milionów dawek, gdy tylko wszystko zostanie w pełni zatwierdzone. Szanse na zaakceptowanie szczepionki są bardzo wysokie i jak przekazuje BBC, może to nastąpić już "w ciągu kilku najbliższych lat".
Czytaj także: Dzień wolny w dniu szczepienia? Politycy chcą zmian
Malaria to groźna choroba wywoływana przez pasożyty przenoszone na ludzi przez ukąszenia komarów. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że w 2019 r. na całym świecie było około 229 mln przypadków i 409 tys. zgonów. Malaria objawia się gorączką, bólem głowy i dreszczami. Nieleczona może doprowadzić do śmierci.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.