Ewangelia św. Mateusza określa przybyłych jako "magów ze Wschodu". Współczesne teorie sugerują, że mogli to być astrologowie, badacze zjawisk przyrodniczych lub przedstawiciele elity intelektualnej ówczesnego świata.
Jak podaje Interia.pl, pojawiły się też interpretacje mówiące o kapłanach religii zaratusztriańskiej, co mogłoby tłumaczyć ich szczególne zainteresowanie gwiazdami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Królewskie odniesienia w tradycji
Skąd więc przekonanie o królewskiej godności magów? Może ono wynikać z proroczych zapowiedzi Starego Testamentu, jak chociażby w Psalmach, gdzie czytamy: "Królowie Tarszisz i wysp przyniosą dary, królowie Szeby i Saby złożą daninę". Chrześcijanie uznali wizytę magów za wypełnienie tych proroctw, wskazujących na uniwersalny charakter misji Chrystusa.
Jak podaje Interia.pl, wczesne interpretacje Ojców Kościoła, takich jak Orygenes czy Tertulian, nadawały przybyciu magów dodatkowe znaczenie duchowe. Z kolei przekazywane przez tradycję legendy utożsamiły ich z władcami przybywającymi z trzech kontynentów – Europy, Azji i Afryki.
Imiona, liczba i pochodzenie tajemniczych podróżników
Pierwsi chrześcijanie nie wskazywali jednoznacznie ani imion magów, ani ich liczby. Św. Mateusz wspomina jedynie o trzech darach – złocie, kadzidle i mirrze – co zasugerowało liczbę osób uczestniczących w wizycie. W tradycjach innych Kościołów liczba magów była znacznie większa: Kościół syryjski mówił o 12 mędrcach, koptyjski nawet o 60 cudzoziemcach.
Imiona, które dziś uznajemy za tradycyjne – Kacper, Melchior i Baltazar – pojawiły się dopiero w VI wieku. Każde z nich miało przypisywaną symbolikę, nawiązującą do wieku, kontynentu i specyficznej misji magów. Jak informuje Interia.pl, wcześniejsze tradycje wspominały jednak zupełnie inne nazwy, jak choćby Menzor, Sait i Teokenon, zapisane przez niemiecką mistyczkę Katarzynę Emmerich.
Hołd oddany w Betlejem – fakty i mity
Chociaż popularne przedstawienia sugerują, że mędrcy odwiedzili Jezusa tuż po jego narodzinach w stajence, Ewangelia Mateusza mówi jedynie o ich przybyciu do domu. W świetle prawa żydowskiego mogło się to wydarzyć dopiero po obrzezaniu Jezusa, ceremonii oczyszczenia Maryi i ich powrocie do Betlejem.
Dary złożone przez magów – złoto jako symbol królewskości Jezusa, kadzidło nawiązujące do jego boskości oraz mirra wskazująca na jego przyszłe cierpienie – stały się podstawą licznych interpretacji teologicznych.
Uniwersalność przesłania Święta Trzech Króli
Objawienie Pańskie, celebrując przybycie magów do Jezusa, niesie jedno wspólne przesłanie dla wszystkich chrześcijan: zbawienie jest przeznaczone dla każdego człowieka, niezależnie od pochodzenia czy statusu społecznego.
Wędrówka mędrców symbolizuje duchową podróż w poszukiwaniu prawdy, a ich hołd przypomina o wartości wyższych idei w życiu człowieka.
Przeczytaj też: Nowy rok, nowe stawki. Wprowadzono podwyżki dla księży
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.