Aż 67 proc. badanych kupuje środki do dezynfekcji. Tylko 6 proc. badanych sięga po nie rzadko, natomiast 27 proc. nigdy. Popularność tych produktów jest spowodowana trwającą od ponad roku pandemią i według komentujących ekspertów po zakończeniu lockdownu konsumenci z nich zrezygnują.
Co trzeci Polak nie kupuje środków do dezynfekcji
Oznacza to, że jedna czwarta osób może nie nabywać ich, lecz korzystać z darmowych dystrybutorów, znajdujących się m.in. w sklepach i na stacjach benzynowych. Oczywiście wyniki badania są pokłosiem tego, że od dłuższego czasu mamy pandemię. Trudno jest jednak mówić o konkretnym wzroście sprzedaży tego typu produktów, gdyż zaczęliśmy śledzić tę kategorię dopiero podczas trwania lockdownu – wyjaśnia Krzysztof Domeradzki z Kantar Polska, cytowany przez Monday News.
Dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Polskiego Instytutu Ekonomicznego uważa, że po zakończeniu pandemii konsumenci przestaną kupować żele w takiej ilości. Jednak sprzedaż i tak może być znacznie wyższa niż przed pandemią, ponieważ zmieniła się świadomość społeczeństwa, które jest teraz bardziej uważne.
Konsumenci nie porzucą niektórych zachowań wyuczonych w czasie pandemii, nawet po jej zakończeniu. Zdecydowanie częściej niż przed 2020 rokiem będą dezynfekować ręce i powierzchnie użytkowe w domach oraz biurach. Takie działania będą nasilały się szczególnie w okresach grypowych – uważa Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.
Polacy najczęściej wybierają ogólnodostępne żele i płyny antybakteryjne. Rzadziej korzystają ze środków dezynfekujących w innej formie np. chusteczek czy sprejów. Dr Kłosiewicz-Górecka zauważyła, że większość konsumentów kieruje się nie wydajnością, a formą i wygodą użycia.
Żele i płyny są dostępne niemal we wszystkich punktach sprzedaży przy kasach, w różnych cenach i opakowaniach. Dzięki szerokiej ofercie można dobierać tego typu produkty do indywidualnych potrzeb, m.in. w wersji kieszonkowej. Sprej raczej jest wykorzystywany do dezynfekcji powierzchni, np. paczek dostarczanych przez kurierów. Taki produkt jest rzadziej stosowany również w trakcie sprzątania całego domu – komentuje Marcin Lenkiewicz dla Monday News.
Wyniki pochodzą z kwietniowego raportu "FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar 202". Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie blisko 4 tys. dorosłych konsumentów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.