Świadectwo z czerwonym paskiem jest tak naprawdę świadectwem z biało-czerwonym paskiem, a więc nawiązuje do barw narodowych. Jakoś ten biały kolor uciekł naszej uwadze. Zakładam, że barwy ojczyste miały być wyróżnieniem za wkład i trud, a świadectwo z takim wyróżnieniem miało charakter odznaczenia za trud i dzielność na polu edukacji szkolnej - mówi nto.pl Maciej Wojdyna, ekspert Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Czytaj więcej: Spędził dwa lata w rosyjskiej niewoli. Tak wygląda dziś
Jak mówi, zjawisko "czerwonego paska" budzi coraz większe kontrowersje. Specjaliści pracujący z młodzieżą biją na alarm. Mówi, że coraz częściej słychać o wypaleniu szkolnym, który objawia się wyczerpaniem emocjonalnym w wyniku wysiłku intelektualnego i chronicznego stresu.
Słychać coraz więcej głosów, że cena, jaką ponoszą uczniowie, za zdobycie wymaganej średniej, jest zbyt wysoka. I nie chodzi tu o sytuacje, w których uczeń ma wewnętrzną motywację do zdobywania dobrych stopni ze wszystkich przedmiotów, ale o poczucie presji ze strony dorosłych lub presji wewnętrznej - stwierdził Wojdyna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ekspert mówi o sposobach na docenienie dziecka
Jak przekonuje Maciej Wojdyna w rozmowie z Nową Trybuną Opolską, są inne sposoby na docenienie pracy uczniów. Według niego konieczna jest rozmowa z dziećmi na temat mocnych stron.
Część grupy może mieć wyjątkowe zasoby społeczne, organizacyjne, czy komunikacyjne. Warto w takich poszukiwaniach mówić, że to są prawdziwe kompetencje przyszłości, które są kluczowe w przyszłym życiu zawodowym - radzi ekspert.
Czytaj więcej: 10-latka wyskoczyła z balkonu bloku. O krok od tragedii
Przekonuje, że można dzieciom przyznawać różnokolorowe paski za osobiste osiągnięcia uczniów. Według rozmówcy NTO, to postępowanie wzmacnia poczucie wartości oraz uczy otwartości na różnorodność.
Ekspert podkreśla, że często to rodzice są szczególną "motywacją". Robią wiele, by szło dzieciom jak najlepiej. Według niego, należy zwracać uwagę, czy obowiązki narzucone na dziecko nie przekraczają możliwości.
Jeśli chcemy, aby uczniowie pracowali nad wynikami, które umożliwiają zdobycie czerwonego paska, powinniśmy sprawdzić, czy jest to cel uwewnętrzniony przez osobę, która ma podjąć wysiłek związany z wytężoną pracą. W innym przypadku może być to zadanie przekraczające możliwości ucznia i nie dające mu wewnętrznej satysfakcji - kończy Wojdyna.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.