Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat podczas 35 tys. lotów komercyjnych zajęte było mniej niż 10 proc. miejsc. – Doliczając do tego 5 tys. całkowicie pustych maszyn, daje to ok. 40 tys. lotów-widmo – zwraca uwagę brytyjski "Guardian".
Okazuje się, że w przypadku każdego z lotnisk w Wielkiej Brytanii startowało z niego lub lądowało na nim miesięcznie średnio 130 pustych samolotów. Na liczbę tę w ogóle nie miały wpływu zawirowania związane z koronawirusowymi obostrzeniami.
Wielka Brytania. W jednym kwartale do Polski przyleciały 62 puste maszyny
"Guardian" opisuje, że połowa pustych lotów odbywała się na terenie Wielkiej Brytanii. Za dwie trzecie maszyn wznoszących się w powietrze bez pasażerów odpowiadały lotniska w Birmingham (1455), Luton (1307) i Bristolu (758).
Od początku 2020 roku odnotowano przeciętnie 1200 lotów o bardzo niskiej frekwencji w miesiącu. Ok. 80 proc. z nich dotyczy tras międzynarodowych.
W sprawie jest też wątek polski. Podczas pandemii zarejestrowano w jednym kwartale 62 puste samoloty lecące z Luton do Polski. Z kolei w porcie lotniczym Londyn-Heathrow odnotowano 663 prawie puste loty z i do USA.
Czytaj także: Spadochroniarze runęli z nieba. Jeden nie żyje
Loty-widmo z i do Wielkiej Brytanii. Aktywiści nie pozostawiają na przewoźnikach suchej nitki
Jak dotąd linie lotnicze nie opublikowały wyjaśnienia w tej sprawie. CAA zapowiedziało od teraz regularne udostępnianie danych na temat tego typu przelotów.
Oficjalnie loty-widmo mogą się odbywać, aby dotrzymać zasad obowiązujących przewoźników i właścicieli lotnisk, chociaż niektóre z nich zostały zawieszone podczas szczytu pandemii – wskazuje "Guardian".
Sprawą oburzeni są aktywiści klimatyczni. – Potrzebujemy większej przejrzystości, aby zrozumieć, dlaczego te nieefektywne, zanieczyszczające środowisko praktyki są kontynuowane, i pociągnąć do odpowiedzialności główne linie lotnicze – ocenił w rozmowie z gazetą Tim Johnson z Aviation Environment Federation.
To kolejny przykład tego, jak nie można ufać branży lotniczej, że skieruje swoje emisje na właściwe tory, aby poradzić sobie z kryzysem klimatycznym – dodała Alethea Warrington z organizacji na rzecz klimatu Possible, cytowana przez "Guardiana".
Obejrzyj także: Idealne miasto na city break. Można tam łatwo dotrzeć z Polski
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.