Jedną z pierwszych zapowiedzi nowej minister edukacji, Barbary Nowackiej, były zmiany w kwestii lekcji religii w szkołach. W planach jest ograniczenie ich liczby do jednych zajęć tygodniowo.
Ponadto lekcja ma odbywać się jako ostatnia w danym dniu, a ocena nie będzie brana pod uwagę przy wyliczaniu średniej.
Z tą decyzją nie zgadza się wiele osób, głównie związanych ze środowiskami katolickimi. Jedną z nich jest biskup diecezji kieleckiej, Jan Piotrowski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
List w obronie religii. Biskup przywołuje wydarzenia sprzed lat
Hierarcha wystosował do wiernych list, który w najbliższe niedziele będzie odczytywany w parafiach tej diecezji. Bp Piotrowski stanowczo sprzeciwia się w nim planom ograniczania nauki religii w szkołach.
Zdajemy sobie sprawę, że w minionej historii, w Polsce Ludowej, usuwano katechezę ze szkół kilkukrotnie, czego sam doświadczyłem w 1961 roku. Uderzenie w podstawowe, konstytucyjne prawo obywatelskie do wolności sumienia i religii (art. 53.1. Konstytucji RP) byłoby więc i dziś czymś oburzającym, a zarazem powrotem do niechlubnych kart polskiej historii - twierdzi bp Piotrowski.
Biskup apeluje także o modlitwę w obronie religii. Ma to uchronić Polskę przed "powtórką z historii":
Z tym większą troską módlmy się w tych intencjach, aby rodzice oraz ich dzieci, które wciąż licznie uczęszczają na lekcje religii, mieli poczucie autentycznego bezpieczeństwa, dalekiego od niepokojów, które polskie społeczeństwo i Kościół przeżywali w minionych dekadach historii naszej Ojczyzny - czytamy w liście.
Biskup podzielił się także statystykami dotyczącymi frekwencji na lekcjach religii. Wynika z nich, że na zajęcia uczęszcza zdecydowana większość uczniów:
W diecezji kieleckiej, w szkolnych lekcjach religii, bierze udział ok. 90% uczniów, którzy są kształtowani na płaszczyźnie wiedzy religijnej przez 691 nauczycieli religii, w tym 373 katechetów świeckich, 253 księży diecezjalnych, 49 sióstr oraz 16 księży zakonnych - zawarto w liście.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.