pogoda
Warszawa

Wspierali kampanię Andrzeja Dudy za państwowe pieniądze? Kwota zaskakuje

108

Mało znana spółka HyperCrew z Nowego Sącza, która prowadziła kampanię internetową Andrzeja Dudy przed wyborami w 2020 roku, dostała w tym czasie milion złotych z budżetu. Pieniądze miała inwestować w startupy - informuje "Rzeczpospolita".

Wspierali kampanię Andrzeja Dudy za państwowe pieniądze? Kwota zaskakuje
Firma dostała ponad 1 mln złotych z budżetu w czasie kampanii Andrzeja Dudy (Getty Images, NurPhoto)

Eksperci uważają, że zeszłoroczna kampania prezydencka Andrzeja Dudy okazała się sukcesem między innymi dzięki dużemu zaangażowaniu w kampanię w internecie. Sztab prezydenta przeprowadził operację mikrotargetowania na niespotykaną wcześniej skalę. Materiały reklamowe produkowane były oddzielnie pod każdy powiat, odnosiły się do konkretnych spraw regionu.

Połączenie analizy big data i mediów społecznościowych jak Facebook i platform video jak YouTube pozwoliło na prowadzenie na tyle spersonalizowanej kampanii, jakby to była kampania lokalna - mówi analityk Łukasz Mężyk z 300polityka.pl

W maju 2020 roku sztab Andrzeja Dudy zwraca się do mało znanej w świecie politycznym firmy HyperCrew, która zapewniła kandydatowi szereg promocji w sieci. Jak informuje "Rzeczpospolita", sztab Andrzeja Dudy zalał odbiorców internetu rekordową ilością informacji – 1709 reklam w sieci Google Ads i kolejne 820 w ramach platformy Facebook Ads.

Mało znana w świecie politycznym spółka

HyperCrew ma swoją siedzibę w Nowym Sączu. Spółka jest kierowana przez dwóch wspólników: Pawła Bobyka i Andrzeja Rabsztyna. Na stronie HyperCrew czytamy: "Jesteśmy strategiczno-kreatywną agencją specjalizującą się w nowych mediach". Pełnomocnik komitetu wyborczego obecnego prezydenta, poseł PiS Krzysztof Sobolewski w rozmowie z "Rzeczpospolitą" mówi, że nie kojarzy nawet nazwy spółki.

Według oficjalnych danych usługi HyperCrew kosztowały sztab Dudy 1,48 mln zł. Ale to niejedyne duże pieniądze, które trafiły w gorącym kampanijnym okresie do HyperCrew. Pod koniec maja 2020, zaledwie tydzień przed złożeniem wniosku o rejestrację komitetu wyborczego Dudy, spółka otrzymuje milion złotych od spółki inwestującej w startup Czysta3.vc.

Milionowa dotacja na "wyjątkowe narzędzie"

Projekt ten powstał w październiku 2017 r. Po otrzymaniu milionowej dotacji HyperCrew chwalił się, że rozpoczyna pracę nad "wyjątkowym narzędziem, które zrewolucjonizuje targetowanie kampanii reklamowych" dzięki połączeniu dziedzin psychologii, socjologii, reklamy oraz sztucznej inteligencji. Pieniądze te były całkiem poważną inwestycją dla niewielkiej spółki. W 2018 r. spółka miała zysk netto - zaledwie 37 tys. zł.

Cała kampania Andrzeja Dudy kosztowała ponad 28,6 mln zł. Jest to rekordowa kwota, którą przeznaczono na promowanie kandydata w wyborach prezydenckich. Ten budżet był trzy razy większy od środków wydanych na kampanię Rafała Trzaskowskiego - 9,5 mln zł.

Autor: BA
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Londyn. Sfrustrowany kierowca wjechał w protestujących aktywistów
W USA zawrzało. Dwulatka została deportowana do Hondurasu bez procesu?
Szokujące sceny w Gorzowie. Do akcji wkroczył zawodnik MMA
Pozuje na ulicach w samej bieliźnie. Tak Ham zbiera na pierścionek zaręczynowy
Chętnie sięgasz po kurczaka? Włoscy naukowcy nie mają dobrych wieści
Ma 86 lat i przystąpi do matury. Józef Peruga nie zamierza się poddawać
Tragedia podczas wystawy sprzętu wojskowego. Nie żyje czteroletni chłopiec
Co powiedziała Melania Trump? Dzięki niej prezydent USA uniknął niezręcznej sytuacji
Tanio i wyjątkowo. Te nieoblegane kierunki turystyczne zachwycą każdego
Bareja by się uśmiał. Tak załatwia się sprawy w białostockim urzędzie
Mieszkańcy osiedla w Lublinie przerażeni. "Szczury wielkości kotów"
Niszczył plakaty wyborcze jednego z kandydatów. "Miał na kurtce logo naszej firmy"
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić