Eksperci uważają, że zeszłoroczna kampania prezydencka Andrzeja Dudy okazała się sukcesem między innymi dzięki dużemu zaangażowaniu w kampanię w internecie. Sztab prezydenta przeprowadził operację mikrotargetowania na niespotykaną wcześniej skalę. Materiały reklamowe produkowane były oddzielnie pod każdy powiat, odnosiły się do konkretnych spraw regionu.
Połączenie analizy big data i mediów społecznościowych jak Facebook i platform video jak YouTube pozwoliło na prowadzenie na tyle spersonalizowanej kampanii, jakby to była kampania lokalna - mówi analityk Łukasz Mężyk z 300polityka.pl
Czytaj także: Jak dwie krople wody. Kinga Duda to wykapana Agata
W maju 2020 roku sztab Andrzeja Dudy zwraca się do mało znanej w świecie politycznym firmy HyperCrew, która zapewniła kandydatowi szereg promocji w sieci. Jak informuje "Rzeczpospolita", sztab Andrzeja Dudy zalał odbiorców internetu rekordową ilością informacji – 1709 reklam w sieci Google Ads i kolejne 820 w ramach platformy Facebook Ads.
Mało znana w świecie politycznym spółka
HyperCrew ma swoją siedzibę w Nowym Sączu. Spółka jest kierowana przez dwóch wspólników: Pawła Bobyka i Andrzeja Rabsztyna. Na stronie HyperCrew czytamy: "Jesteśmy strategiczno-kreatywną agencją specjalizującą się w nowych mediach". Pełnomocnik komitetu wyborczego obecnego prezydenta, poseł PiS Krzysztof Sobolewski w rozmowie z "Rzeczpospolitą" mówi, że nie kojarzy nawet nazwy spółki.
Według oficjalnych danych usługi HyperCrew kosztowały sztab Dudy 1,48 mln zł. Ale to niejedyne duże pieniądze, które trafiły w gorącym kampanijnym okresie do HyperCrew. Pod koniec maja 2020, zaledwie tydzień przed złożeniem wniosku o rejestrację komitetu wyborczego Dudy, spółka otrzymuje milion złotych od spółki inwestującej w startup Czysta3.vc.
Milionowa dotacja na "wyjątkowe narzędzie"
Projekt ten powstał w październiku 2017 r. Po otrzymaniu milionowej dotacji HyperCrew chwalił się, że rozpoczyna pracę nad "wyjątkowym narzędziem, które zrewolucjonizuje targetowanie kampanii reklamowych" dzięki połączeniu dziedzin psychologii, socjologii, reklamy oraz sztucznej inteligencji. Pieniądze te były całkiem poważną inwestycją dla niewielkiej spółki. W 2018 r. spółka miała zysk netto - zaledwie 37 tys. zł.
Cała kampania Andrzeja Dudy kosztowała ponad 28,6 mln zł. Jest to rekordowa kwota, którą przeznaczono na promowanie kandydata w wyborach prezydenckich. Ten budżet był trzy razy większy od środków wydanych na kampanię Rafała Trzaskowskiego - 9,5 mln zł.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.