W poniedziałek w Brukseli odbywa się spotkanie unijnych ministrów ds. edukacji, podczas którego omawiane są m.in. kwestie związane z korzystaniem przez młodzież ze smartfonów w szkołach. Niektóre kraje UE wprowadziły już ograniczenia w tej dziedzinie, jednak Polska stawia na edukację i promowanie zdrowych nawyków cyfrowych.
Podczas nieformalnego lunchu ministrowie wymieniają się dobrymi praktykami dotyczącymi zasad używania smartfonów przez uczniów. Temat ten zyskuje na znaczeniu w związku z rosnącym problemem uzależnienia od urządzeń mobilnych zarówno wśród młodzieży, jak i dorosłych.
Ja sama nie widzę potrzeby, żeby w przedszkolach czy w klasach 1-3 w ogóle musiały być dopuszczalne smartfony. Młodym potrzebne są zdrowe nawyki i przyzwyczajenia - podkreśliła ministra Barbara Nowacka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowacka o smartfonach w szkołach
Ministra podkreśliła, że Polska - zamiast wprowadzać odgórne zakazy - skupia się na edukacji cyfrowej.
W kwestii ograniczeń w korzystaniu ze smartfonów w szkołach, Polska zaczyna od edukacji, w tym wspierania młodzieży w walce z cyberuzależnieniami, promowania higieny cyfrowej i zerwania z siedzącym trybem życia - zaznaczyła Nowacka.
Jak dodała, polskie szkoły już teraz mogą wprowadzać własne regulaminy dotyczące korzystania ze smartfonów podczas lekcji, co pozwala dostosować zasady do indywidualnych potrzeb placówek.
Polska opowiada się za wspólną polityką UE w zakresie cyfryzacji, szczególnie jeśli chodzi o dostęp młodych ludzi do mediów społecznościowych. Zdaniem polskiej delegacji, państwa członkowskie powinny wymagać od operatorów tych platform przestrzegania limitów wiekowych użytkowników oraz filtrowania treści kierowanych do młodzieży.
Czytaj także: Źle się dzieje. Alarmujące wieści ws. uczniów w Polsce
Z badania firmy Komputronik, o którym wspominał niedawno Business Insider Polska, wynika, że w Polsce ponad 88 proc. dzieci w wieku szkolnym ma przynajmniej jeden gadżet elektroniczny (mowa głównie o smartfonach).
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.