Dostęp do środków higienicznych dla menstruujących dziewczyn we wszystkich szkołach oraz obniżkę podatku VAT na tego typu produkty postulowali członkowie inicjatywy "Nasz rzecznik" w trakcie spotkania z RPO Marcinem Wiąckiem.
Rzecznik praw obywatelskich przychylił się do tych argumentów i wystosował list do ministra edukacji i nauki. Przekonuje w nim, że darmowy dostęp dla wszystkich osób potrzebujących środków higienicznych podczas menstruacji w szkołach oznacza wyrównanie szans edukacyjnych.
Czytaj także: Różowe skrzynki w Kielcach. O co chodzi?
Na realizację prawa do nauki (art. 70 Konstytucji) mogą negatywnie rzutować konsekwencje ubóstwa menstruacyjnego - rozumianego szeroko, nie tylko jako brak dostępu do jakichkolwiek środków higieny, ale także jako brak środków, które zapewniają miesiączkującym komfort dostosowany do ich potrzeb - czytamy w liście RPO.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak podaje radio Zet, Marcin Wiącek powołując się na wyniki badania "Menstruacja. Raport z badania jakościowo-ilościowego" przygotowanego dla fundacji Dominiki Kulczyk przekonywał Przemysława Czarnka, że wiele nastolatek w polskiej szkole doświadcza negatywnych sytuacji w związku z miesiączką i często rezygnuje z lekcji wychowania fizycznego i innych aktywności, w tym także z zajęć lekcyjnych.
Okazuje się, że nawet połowa ankietowanych uczennic rezygnowała z udziału w lekcjach z powodu miesiączki, a jedna na pięć dziewczyn opuszczała zajęcia ze względu na brak dostępu do tamponów lub podpasek.
Do tego dochodzi wstyd przed niespodziewanym poplamieniem ubrania lub krzesła oraz lęk przed byciem wyśmianą przez kolegów w klasie. Jak podkreślił RPO polska szkoła pilnie potrzebuje normalizacji dyskursu na temat miesiączki w polskiej szkole.
Liczę, że niniejsze wystąpienie spotka się ze zrozumieniem Pana Ministra i że wspólnie uda nam się zainicjować systemowe działania na rzecz poprawy faktycznych warunków realizacji konstytucyjnego prawa do nauki - zakończył swój list do ministra RPO.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.