Zainteresowaniu rynkami finansowymi wśród kobiet zdecydowanie sprzyjał lockdown. Z danych opublikowanych przez Grupę XTB, która jest międzynarodowym dostawcą produktów tradingowych i inwestycyjnych wynika, że w tym czasie odnotowano rekordowy udział kobiet wśród nowych klientów i wyniósł on 16 procent.
2022 rok i ogromna zmienność rynków, spowodowana napiętą sytuacją geopolityczną czy dająca się we znaki wszystkim Inflacja, zmotywowała dużą część społeczeństwa do próby ochrony zgromadzonego kapitału, m.in. poprzez operacje na rynkach finansowych.
Teraz eksperci z Grupy XTB szukają sposobów jak tę tendencję do zabaw portfelem inwestycyjnym wśród kobiet utrzymać. "Właściwym kierunkiem będzie działalność dydaktyczną w zakresie finansowego samokształcenia się kobiet" - mówi ekspertka.
Dr Anna Szczepańska-Przekota z Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej podkreśla, że udział kobiet rośnie bo są one aktywne zawodowo i chętnie podejmują działania w obszarach dotychczas uznanych za domenę mężczyzn.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pojawia się tu aspekt rywalizacji między płciowej, czy też próba udowodnienia, że kobiety tak samo jak płeć przeciwna mogą osiągnąć sukces w tej dziedzinie - komentuje ekspertka.
Czytaj także: Jak założyć mały biznes? Sprawdzone pomysły i rady
I dodaje, że choć przez lata można było usłyszeć wiele stereotypów dotyczących obecności pań na rynkach finansowych, fakty są zupełnie inne. Okazuje się, że kobiety i ich wybory inwestycyjne nie odbiegają znacząco od tego, co można zaobserwować wśród mężczyzn. W latach 2020-2022 panie najczęściej stawiały na CFD na indeksy światowych giełd.
Jak zatem zachęcić kobiety do odważnych ruchów inwestycyjnych? Z analiz Grupy XTB wynika, że pomóc w tym mogą krajowe i międzynarodowe organizacje wspierające kobiety poprzez oferowanie przystępnych materiałów dydaktycznych oraz warsztatów.
A ekspertka dodaje, że warto zadbać o unikanie płciowych podziałów w sektorze finansowym.
Dla kobiet ważna jest wiarygodność instrumentu czy stopa zwrotu. Badania pokazują, że osoby bardziej otwarte na doświadczenia wykazują skłonność do inwestowania długookresowego. W kontekście tych wyników można powiedzieć, że kobiety częściej myślą o pieniądzach w kontekście długoterminowych celów - podkreśla.