Amfibia - czym jest?
Amfibia pochodzi od łacińskiego słowa "amphibia" oznaczającego płaz. Jest to kołowy lub gąsienicowy pojazd służący do pływania po wodzie i jeżdżenia po lądzie. Pojazdy tego typu wykorzystywane są na różnorodnym i trudnym terenie, takim jak: błota, trzęsawiska, górskie stoki, zaspy śnieżne. Świetnie sprawdzą się na moczarach czy też innych terenach podmokłych, a także miejscach, gdzie znajdują się akweny wodne - ze względu na wbudowany układ sterowniczy umożliwiają wykonywanie z powodzeniem manewrów w wodzie.
Amfibia wjedzie tam, gdzie zwyczajny pojazd nie będzie w stanie się przedostać, a łódź może mieć problem z dotarciem. Pojazdy te najczęściej stosowane są przez służby ratownicze i wojskowe – przewozi się nimi ludzi, żołnierzy, a także sprzęt bojowy. Niezwykle przydatne są w przypadku klęsk żywiołowych jak huragany czy powodzie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wojskowy pojazd wodno-lądowy
Pierwszy wojskowy pojazd wodno-lądowy zwany amfibią powstał w USA na początku XIX wieku. Przez wiele lat przeszedł wiele udoskonaleń, ponieważ początkowe modele okazały się zbyt kosztowne. Chodziło chociażby o użycie aluminium, które było drogie, a zastąpienie go stalową blachą okazało się o wiele bardziej opłacalne. Amfibie budowano także w Polsce - w naszym kraju z pojazdem tego typu zadebiutowała firma Kama Eco Group Silesian Seaplane Company Sp. z o.o., która razem z brytyjską marką Dutton wypuściła model o nazwie KAMA SP-2.
Czytaj także: Jak znaleźć numer księgi wieczystej?
Pojazd wodno-lądowy
Polska amfibia wodno-lądowa została nazwana KAMA SP-2. Autorem tego projektu był Tim Dutton angielski konstruktor posiadający ponad 25-letnie doświadczenie w produkcji samochodów tego typu.
KAMA SP-2 jest pojazdem terenowym, ale posiada również wszystkie cechy jednostki pływającej. Charakteryzuje się nierdzewiejąca konstrukcją i posiada ogromną zaletę w postaci ekonomicznego zużycia paliwa - nie przekracza 8l/100km w cyklu mieszanym.
Pojazd potrafi osiągnąć prędkość do 140 km/h, zaś do środowiska wodnego może wjechać bez dodatkowego przygotowania. Na swoim koncie ma też pewien rekord, o którym warto wspomnieć – Adam Kloska w 2015 przepłynął nim Zatokę Pucką, pokonując trasę Rewa-Puck-Chałupy.
Czytaj także: Jak oszczędzać pieniądze?
Amfibia wojskowa
Istnieją również specjalne pojazdy amfibijne lądowo-wodno-powietrzne, które występują pod postacią wodnosamolotów bądź hydroplanów. Są jednak bardzo rzadko spotykane – najczęściej wykorzystuje się je na potrzeby wojskowe. Mają one szczególną konstrukcję przystosowaną do swojego przeznaczenia. Zazwyczaj nadwozie bądź kadłub wyróżniają się kształtem podobnym do łodzi. Modele z funkcją latania, poza kołami mają również pływaki.
Amfibia obecnie
Obecnie amfibię KAMA SP-2 wykorzystuje się do przeprowadzania zabudowy, wykonywania serwisu i kontroli układów pomiarowych w obrębie rzek. Mogą jechać w nim maksymalnie 4 osoby. To nietypowe auto posiada dość sporych rozmiarów część przeznaczoną do przechowywania bagaży. W samochodzie znajduje się niezbędne wyposażenie i nowoczesne, multimedialne akcesoria, takie jak: komputer pokładowy, nawigacja, radio, kompas, kamera cofania, telewizja naziemna. Ponadto jest możliwe połączenie z Internetem i dostępne są aplikacje systemu Android.
Na pokładzie wodnego samochodu jest też wbudowany prędkościomierz i obrotomierz oraz odpowiednie wskaźniki temperatury oleju komory silnika oraz mierzące ciśnienie powietrza. Nie zabrakło również takich podstawowych udogodnień, jak ogrzewanie, klimatyzacja czy system przewietrzania w kabinie pasażerskiej, przewietrzania i osuszania wewnętrznej podpodłogowej przestrzeni kadłuba. Podłoga posiada specjalne otwory rewizyjne umożliwiające opcję kontroli przestrzeni podpodłogowej. Nowoczesna amfibia doskonale sprawdzi się dla ratowników, ale również jako pojazd rekreacyjny.