Rzadziej ulegają wypadkom, ale ich obrażenia są cięższe
Międzynarodowe statystyki nie pozostawiają złudzeń - kobiety są o 73 proc. bardziej narażone na poważne obrażenia w wypadkach drogowym, niż mężczyźni. Dwukrotnie częściej zostają uwięzione we wrakach samochodów, a śmierć ponoszą 17 procent częściej, niż mężczyźni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zdaniem szwedzkich naukowców przyczyną jest stosowanie w testach urazowości wyłącznie męskich manekinów.
Kobiety są na ogół lżejsze od mężczyzn, więc stosowanie podczas testów zderzeniowych tylko "męskich" manekinów może dać fałszywy obraz tego, co się dzieje z ich ciałami w trakcie wypadku. A przecież właśnie na podstawie takich testów są potem projektowane systemy bezpieczeństwa samochodów - mówi Anna Carlsson z Uniwersytetu Technologicznego Chalmers w Göteborgu.
Producenci samochodów już jakiś czas temu do testów wprowadzili postać dziecka. Manekin o parametrach 12-latka liczy 149 cm wzrostu i waży 48 kg. Jednak także on nie może być miarodajny dla kobiet.
Szwedzkie badaczki biorą sprawę w swoje ręce
W Szwedzkim Krajowym Instytucie Badawczym Dróg i Transportu stworzył "żeńskiego" manekina. Ma on budowę i proporcje analogiczne do tych w ciele kobiety. Manekin liczy 162 cm i waży 62 kg. Twórcy manekinu liczą, że wykorzystanie go w testach zderzeniowych poprawi bezpieczeństwo kobiet w samochodach.
To są pozornie drobne różnice, bo my kobiety mamy inną wagę niż mężczyźni, a także w minimalnie innym miejscu punkt ciężkości. Jednak podczas wypadku, kiedy dochodzi do potężnych przeciążeń, takie elementy mogą okazać się bardzo ważne - mówi dr Astrid Linder dyrektor ds. Bezpieczeństwa ruchu drogowego w Szwedzkim Krajowym Instytucie Badawczym Dróg i Transportu.
Doniesienia szwedzkich naukowczyń znajdują potwierdzają słowa Światowej Organizacji Zdrowia. Wynika z nich, że kobiety 2 do 4 razy rzadziej uczestniczą w wypadkach, niż mężczyźni, ale ich obrażenia są znacznie cięższe. Stąd postulat WHO, aby do 2030 roku manekiny prezentujące ciała kobiet były obowiązkowe podczas crash testów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.