Strefa Czystego Powietrza (SCT) to sposób wykorzystywany w Europie od lat. Jego celem jest poprawa jakości powietrza w miastach i dbanie o zdrowie ich mieszkańców.
Jej wprowadzenie oznacza ograniczenie wjazdu najstarszym pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń. Strefy Czystego Transportu wprowadza się, aby ograniczyć negatywny wpływ zanieczyszczeń powietrza, emitowanych przez samochody - poinformowano na krakow.pl.
Do planowanych zmian odniósł się Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. - Wypracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie interesariuszy, wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie - wyjaśnił, cytowany na stronie internetowej UM Kraków.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Te samochody nie wjadą do Krakowa
Wdrażanie SCT w Krakowie zostało podzielone na dwie fazy. Pierwszy etap zostanie wprowadzony już 1 lipca 2024 roku.
Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie - informuje krakowski magistrat.
Drugi etap zacznie obowiązywać w lipcu 2026 roku. "Ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5" - przekazano w oficjalnym komunikacie.
W uchwale przewidziano kilka wyjątków. - Pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r. nie będą objęte wymogami strefy - poinformował Łukasz Franek.
Od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione będą pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Bez ograniczeń będą mogły jeździć po mieście również pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.