W czerwcu 1973 roku, czyli ponad pół wieku temu z zakładu Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej wyjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p – auta które zmotoryzowało polskie społeczeństwo.
Czytaj także: Nowe zasady kolędy? Nie wszędzie. Oto co mówią księża
Polski Fiat 126p szybko zyskał opinię ekonomicznego, niezawodnego i łatwego w utrzymaniu auta. Popularnie zwany "Maluch" miał prostą konstrukcję, przez co konserwację i proste naprawy mógł zrobić niemal każdy właściciel.
Fiat 126p pozostaje ikoną polskiej motoryzacji. Mimo zakończenia produkcji w 2000 r. "Maluch" nadal cieszy się dużą popularnością wśród pasjonatów motoryzacji z czasów PRL-u. Wciąż jest widywany na polskich drogach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nasz czytelnik w trakcie porządkowania starych dokumentów natknął się na umowę kupna-sprzedaży Fiata 126p z listopada 1994 r.
Przedmiotem umowy jest pojazd marki Fiat 126 p. Model i rok produkcji: Fiat 1987 - czytamy w dokumencie.
Czytaj także: Obawy wśród ponad 3 mln Polaków. Dojdzie do katastrofy?
Cena "Malucha" w 1994 r. zwala z nóg
Jak czytamy w umowie "strony ustaliły wartość samochodu na kwotę 30 milionów złotych". Skąd taka cena? Umowę zawarto jeszcze przed denominacją złotego. Denominacja złotego nastąpiła w 1995 r. Wprowadzono wówczas nową jednostkę pieniężną o nazwie "złoty" o symbolu PLN, który zastąpił "starego złotego" (PLZ). Jeden nowy złoty odpowiadał 10 tys. starych złotych.
Łatwo obliczyć, że nasz czytelnik zapłacił za "Malucha" w przeliczeniu na obecne złotówki 3 tys.
- To był mój pierwszy samochód. Ale wspomnienie! Wówczas płaciliśmy za auta w milionach - wspomina pan Andrzej.
W Polsce w latach 1973-2000 wyprodukowano 3 318 674 szt. Fiatów 126 - dokładnie: 1 152 325 w Bielsku-Białej i 2 166 349 w Tychach. Na eksport w latach 1975-1992 trafiło 897 316 tych samochodów. Małe Fiaty jeździły po ulicach całego świata. Co ciekawe, w Chinach polskie Fiaty sprawdzały się jako taksówki.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.