Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Paulina Antoniak
Paulina Antoniak | 

Nowy problem dużych miast. Piesi muszą się mieć na baczności

26

SUV-y stały się ostatnio jednymi z najpopularniejszych rodzajów samochodów kupowanych w Europie. Ich zwolennicy za nic mają argumenty, że są niebezpieczne i silnie zanieczyszczają środowisko. Dodatkowo, ze względu na swoje rozmiary, zajmują dużo przestrzeni w miastach. Skąd bierze się moda na SUV-y?

Nowy problem dużych miast. Piesi muszą się mieć na baczności
Nowy problem dużych miast. Piesi muszą się mieć na baczności (Pixabay)

SUV to skrót od Sport Utility Vehicle, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza pojazd sportowo-użytkowy. W pierwotnym założeniu miały być dedykowane osobom, które cenią aktywne formy spędzania czasu i łączyć cechy pojazdów osobowych i terenowych.

Jak podaje portal portal Automotive News Europe, w 2023 r. sprzedaż SUV-ów w Europie sięgnęła 51 proc. udziałów w rynku. Przekłada się to zatem bezpośrednio na liczbę tego rodzaju aut na drogach.

Skąd taka popularność SUV-ów? Otóż specjaliści wskazują na duży wpływ trendów i mody.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie
Jeśli widzimy wykreowany wizerunek szczęśliwej rodziny jeżdżącej SUV-em, to myśląc o kupnie rodzinnego samochodu, na pewno weźmiemy to pod uwagę. Większość z nas lubi przynależeć do tych, którzy idą z duchem czasu, postępem, lubimy być postrzegani jako nowocześni - wyjaśniła w rozmowie z "Wyborczą.biz" psycholożka transportu Magdalena Wit-Wesołowska.

Narastający problem z SUV-ami

Ponadto SUV jest rodzajem auta, które z uwagi na swój ciężar, przyczynia się do szybszego niszczenia dróg, dodatkowo produkuje więcej spalin i tym samym silnie zanieczyszcza środowisko, a ponadto jest niebezpieczne dla pieszych.

Im cięższe i większe auto tym bardziej przyczynia się do degradacji dróg, po których jeździ. Produkuje też siłą rzeczy więcej spalin, jednak tu oczywiście ważnym czynnikiem jest też stan techniczny samochodu i rodzaj napędu. Wyższe auto jest też większym zagrożeniem dla pieszych, zwłaszcza dzieci. Pamiętajmy, że pole widzenia z kabiny SUV-a często wygląda inaczej niż w przypadku zwykłego samochodu – z przodu jest spora "martwa strefa" - tłumaczył dla "Wyborczej" Łukasz Kamiński z Instytutu Spraw Obywatelskich w Łodzi.

Badania dowiodły, że w przypadku SUV-ów prawdopodobieństwo potrącenia pieszego podczas skręcania na skrzyżowaniu w lewo jest dwukrotnie większe niż w przypadku innych rodzajów samochodów, a w trakcie skręcania w prawo ryzyko jest aż o 63 proc. wyższe.

Jakby tego było mało SUV-y zabierają znacznie powierzchnie przestrzeni miejskiej. - SUV-y zajmują też na drodze więcej miejsca i więcej miejsca potrzebują na parkowanie. Czasem okazuje się więc, że droga, przy której parkują i jeżdżą SUV-y jest już za wąska, żeby mógł nią jechać bezpiecznie choćby rowerzysta czy ktoś na skuterze - podsumował Łukasz Kamiński.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 12.03.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nietypowy incydent w USA. Pies postrzelił właściciela
Łoś wyskoczył jej przed samochód. 19-latka trafiła do szpitala
Zaginęła 29-letnia Dominika z Wrocławia. Telefon zamilkł, nie pojawiła się w umówionym miejscu
22-latek stracił panowanie nad kierownicą. Na łuku doszło do czołowego zderzenia
Zero wyczucia! Partner Alishy Lehmann rozwścieczył kibiców
Kierowca BMW wyprzedził na pasach. Szybko pożałował
Nie żyje zasłużony policjant. Dariusz Biskup miał 52 lata
Sprawdzi się zamiast tui. Rośnie szybko i cały rok jest zielony
Władze Białegostoku przemówiły po śmierci Kononowicza. Odnieśli się do zarzutów
Zawieszenie broni na Ukrainie. "Putinowi trudno zgodzić się na to"
Publiczna egzekucja w Korei Północnej. Rozstrzelanie i palenie zwłok
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić