Według danych, jakie posiada Komisja Europejska, najstarsi kierowcy powodują na europejskich drogach całkiem sporo wypadków. Seniorzy w znacznym stopniu wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i to w nie najlepszy sposób. Stąd pomysł, aby wprowadzić dodatkowe obowiązki dla kierowców po 65. roku życia. Podstawowa zmiana - wydawanie prawa jazdy na krótszy, prawdopodobnie 5-letni termin. Każde jego przedłużenie ma być poprzedzone badaniami i testami. Ich zakres ma być jeszcze szerszy, niż u kierowców w młodszym wieku.
Komisja Europejska marzy o wizji zero
Stworzona w Szwecji inicjatywa "wizja zero" w założeniu jest międzynarodowym projektem, który ma do tego stopnia wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego, że zarówno liczba ofiar śmiertelnych jak i poszkodowanych w ruchu drogowym wyniesie zero.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zmiany miałyby wejść w życie już w 2024 roku. Wówczas kierowcy, którzy ukończyli 65 lat musieliby co 5 lat przechodzić weryfikację zdolności. Prawo jazdy byłoby im wydawane dokładnie na ten okres. Im starszy kierowca - tym potrzeba częstszego przechodzenia badań i testów. Ci w wieku 75 lat mieliby je przechodzić nawet co roku. Taki test obejmowałby zarówno sprawdzenie motoryki, jak i szybkości reakcji oraz badania psychologiczne.
Schorowani seniorzy za kierownicą
Kolejnym z aspektów jakie, oprócz statystyki, podnosi Komisja Europejska, są schorzenia u starszych osób. Mają oni problemy z cukrzycą, problemy z pamięcią lub koncentracją, choroby stawów czy też zaburzenia kardiologiczne - to oczywiście tylko niektóre z przypadłości. Nawet kilka razy w miesiącu w Polsce zdarzają się przypadki, kiedy kierowca w wyniku zasłabnięcia zjeżdża z drogi.
Czytaj także: Darmowe prawo jazdy? Padła deklaracja
Niemniej w wielu krajach to najmłodsi kierowcy wciąż wiodą prym jeśli chodzi o powodowanie wypadków. Ale seniorzy są zaraz za nimi. Często są przeświadczeni o swojej wiedzy, nie śledzą zmieniających się przepisów a przede wszystkim - jeżdżą na pamięć. Mało kto z nich korzysta z aktualnych map GPS i bywa, że organizacja ruchu potrafi ich zaskoczyć.
Chociaż Unia Europejska ostro odnosi się do regulowania udziału osób starszych w ruchu samochodowym, to w Polsce ta sytuacja wydaje się nie być tak niepokojąca. Badania Instytutu Transportu Drogowego pokazują, że kierowcy po 60. roku powodują wypadki zdecydowanie rzadziej, niż ci, którzy za kółkiem zasiedli niedawno.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.