Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Paulina Antoniak | 

Starych samochodów nie będzie można naprawić? Komisja Europejska wyjaśnia

178

Informacje o rzekomym zakazie naprawy pojazdów starszych niż 15 lat wprowadzanym przez Komisję Europejską są nieprawdziwe. Proponowane regulacje mają jedynie poprawić zarządzanie pojazdami wycofanymi z eksploatacji i nie wpłyną na możliwość naprawy starszych aut – informuje Polska Agencja Prasowa.

Starych samochodów nie będzie można naprawić? Komisja Europejska wyjaśnia
Informacje o rzekomym zakazie naprawy pojazdów starszych niż 15 lat wprowadzanym przez Komisję Europejską są nieprawdziwe (Pixabay)

Media społecznościowe w ostatnim czasie obiegły doniesienia o planowanym zakazie naprawy samochodów starszych niż 15 lat przez Komisję Europejską. Według tych informacji regulacja ta miałaby być częścią pakietu "Fit for 55" i dotknąć miliony właścicieli starszych pojazdów w Polsce. Jednak Komisja Europejska zaprzecza tym rewelacjom.

Nie ma związku pomiędzy średnią żywotnością samochodu wynoszącą 15 lat a jakimkolwiek zapisem projektu. W proponowanych przepisach nie ma niczego, co uniemożliwiałoby naprawę samochodów w dowolnym konkretnym wieku – zapewnił PAP rzecznik Komisji Europejskiej Adalbert Jahnz.

Dodał, że niektóre przepisy planowanej regulacji mogą wręcz ułatwić naprawę pojazdów w przyszłości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 21.11

Komisja Europejska uspokaja: nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat

W lipcu 2023 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt nowych przepisów mających na celu lepsze uregulowanie postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Nowe regulacje wprowadzą precyzyjne kryteria oceny, czy dany pojazd można jeszcze naprawić, czy powinien zostać wycofany z rynku.

Po wejściu w życie tych przepisów producenci samochodów będą musieli udostępniać szczegółowe instrukcje dotyczące wymiany i demontażu części oraz komponentów.

Celem nowych regulacji jest zmniejszenie ilości złomu zalegającego na terenach m.in. na terenach wiejskich oraz zapobieganie nielegalnemu eksportowi i sprzedaży samochodów nienadających się do użytku jako "używane".

Według Komisji Europejskiej co roku ze statystyk państw członkowskich znika od 3 do 4 milionów starych samochodów. "Brak jasności co do tego, czym jest samochód 'wycofany z eksploatacji', to jedna z największych luk prawnych wykorzystywanych obecnie do obejścia przepisów UE" – podkreślił Adalbert Jahnz.

Eksperci prawa motoryzacyjnego uspokajają właścicieli starszych aut. "Jednakże na ten moment nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat, o ile naprawa jest możliwa z ekonomicznego punktu widzenia i nie dotyczy uszkodzeń powstałych właśnie w wyniku wypadku drogowego" – wyjaśnił w rozmowie z PAP Mateusz Tomczak z Kancelarii Adwokackiej Adwokat Mateusz Tomczak.

Zaznaczył też, że decydującym czynnikiem jest opłacalność naprawy oraz charakter powstałych szkód.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta. Wiadomo już gdzie
Skrajnie osłabiony senior w Gdańsku. Jej reakcja uratowała życie 71-latka
Estonia. Tysiące niewybuchów na poligonie wojsk NATO
Łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej dla nastolatków? "Zmiany od dawna oczekiwane"
Wywieźli ponad 600 opon. Smutny widok. "Las to nie wulkanizacja"
Groźny wypadek w Piotrkowie. Samochód wjechał w przystanek
Skandaliczna interwencja w Gdańsku. "Nie jestem zwykłym psem"
"Straszna tragedia". Szkoła żegna 14-letnią Natalię
Banan i kawałek taśmy klejącej. Kontrowersyjne dzieło sprzedane za miliony
Lewandowski nigdy nie był tak szczery. Otrzymał ważny telefon
Sukces astronomów. Uchwycili umierającą gwiazdę spoza Drogi Mlecznej
Mieszkają w Polsce, a pracują w Niemczech. Opowiedzieli o zarobkach
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić