Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Paulina Antoniak | 

Starych samochodów nie będzie można naprawić? Komisja Europejska wyjaśnia

550

Informacje o rzekomym zakazie naprawy pojazdów starszych niż 15 lat wprowadzanym przez Komisję Europejską są nieprawdziwe. Proponowane regulacje mają jedynie poprawić zarządzanie pojazdami wycofanymi z eksploatacji i nie wpłyną na możliwość naprawy starszych aut – informuje Polska Agencja Prasowa.

Starych samochodów nie będzie można naprawić? Komisja Europejska wyjaśnia
Informacje o rzekomym zakazie naprawy pojazdów starszych niż 15 lat wprowadzanym przez Komisję Europejską są nieprawdziwe (Pixabay)

Media społecznościowe w ostatnim czasie obiegły doniesienia o planowanym zakazie naprawy samochodów starszych niż 15 lat przez Komisję Europejską. Według tych informacji regulacja ta miałaby być częścią pakietu "Fit for 55" i dotknąć miliony właścicieli starszych pojazdów w Polsce. Jednak Komisja Europejska zaprzecza tym rewelacjom.

Nie ma związku pomiędzy średnią żywotnością samochodu wynoszącą 15 lat a jakimkolwiek zapisem projektu. W proponowanych przepisach nie ma niczego, co uniemożliwiałoby naprawę samochodów w dowolnym konkretnym wieku – zapewnił PAP rzecznik Komisji Europejskiej Adalbert Jahnz.

Dodał, że niektóre przepisy planowanej regulacji mogą wręcz ułatwić naprawę pojazdów w przyszłości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Poranne pasmo Wirtualnej Polski, wydanie 21.11

Komisja Europejska uspokaja: nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat

W lipcu 2023 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt nowych przepisów mających na celu lepsze uregulowanie postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Nowe regulacje wprowadzą precyzyjne kryteria oceny, czy dany pojazd można jeszcze naprawić, czy powinien zostać wycofany z rynku.

Po wejściu w życie tych przepisów producenci samochodów będą musieli udostępniać szczegółowe instrukcje dotyczące wymiany i demontażu części oraz komponentów.

Celem nowych regulacji jest zmniejszenie ilości złomu zalegającego na terenach m.in. na terenach wiejskich oraz zapobieganie nielegalnemu eksportowi i sprzedaży samochodów nienadających się do użytku jako "używane".

Według Komisji Europejskiej co roku ze statystyk państw członkowskich znika od 3 do 4 milionów starych samochodów. "Brak jasności co do tego, czym jest samochód 'wycofany z eksploatacji', to jedna z największych luk prawnych wykorzystywanych obecnie do obejścia przepisów UE" – podkreślił Adalbert Jahnz.

Eksperci prawa motoryzacyjnego uspokajają właścicieli starszych aut. "Jednakże na ten moment nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat, o ile naprawa jest możliwa z ekonomicznego punktu widzenia i nie dotyczy uszkodzeń powstałych właśnie w wyniku wypadku drogowego" – wyjaśnił w rozmowie z PAP Mateusz Tomczak z Kancelarii Adwokackiej Adwokat Mateusz Tomczak.

Zaznaczył też, że decydującym czynnikiem jest opłacalność naprawy oraz charakter powstałych szkód.

Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Dramatyczne sceny w Biedronce. Mogło dojść do tragedii
Ochotniczka zginęła na wojnie. Jej zdjęcie widział cały świat
Wyniki Lotto 17.01.2025 – losowania Euro Jackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Awantura turystów w Tajlandii. "Polacy, nie róbcie tak"
Donald Tusk: Ochrona granic to święty obowiązek każdego rządu
Dwa tysiące osobników. To miasto zalały dziki
800+ dla Ukraińców. Trzaskowski: jeśli mieszkają i płacą podatki w Polsce
Prorosyjscy hakerzy zaatakowali na Whatsappie. Wystarczyło jedno kliknięcie
Denerwuje cię Danielle Collins? Novak Djoković ma zupełnie inne zdanie
GRU szkoli dywersantów. Tak Rosjanie planują kolejne operacje w Europie
Kontrowersyjna wymiana Birmy z Rosją. To junta wysłała za myśliwce
Fenomenalna Izabela Marcisz. Drugie złoto na Uniwersjadzie w Turynie
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić