Media społecznościowe w ostatnim czasie obiegły doniesienia o planowanym zakazie naprawy samochodów starszych niż 15 lat przez Komisję Europejską. Według tych informacji regulacja ta miałaby być częścią pakietu "Fit for 55" i dotknąć miliony właścicieli starszych pojazdów w Polsce. Jednak Komisja Europejska zaprzecza tym rewelacjom.
Nie ma związku pomiędzy średnią żywotnością samochodu wynoszącą 15 lat a jakimkolwiek zapisem projektu. W proponowanych przepisach nie ma niczego, co uniemożliwiałoby naprawę samochodów w dowolnym konkretnym wieku – zapewnił PAP rzecznik Komisji Europejskiej Adalbert Jahnz.
Dodał, że niektóre przepisy planowanej regulacji mogą wręcz ułatwić naprawę pojazdów w przyszłości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Komisja Europejska uspokaja: nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat
W lipcu 2023 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt nowych przepisów mających na celu lepsze uregulowanie postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Nowe regulacje wprowadzą precyzyjne kryteria oceny, czy dany pojazd można jeszcze naprawić, czy powinien zostać wycofany z rynku.
Po wejściu w życie tych przepisów producenci samochodów będą musieli udostępniać szczegółowe instrukcje dotyczące wymiany i demontażu części oraz komponentów.
Celem nowych regulacji jest zmniejszenie ilości złomu zalegającego na terenach m.in. na terenach wiejskich oraz zapobieganie nielegalnemu eksportowi i sprzedaży samochodów nienadających się do użytku jako "używane".
Według Komisji Europejskiej co roku ze statystyk państw członkowskich znika od 3 do 4 milionów starych samochodów. "Brak jasności co do tego, czym jest samochód 'wycofany z eksploatacji', to jedna z największych luk prawnych wykorzystywanych obecnie do obejścia przepisów UE" – podkreślił Adalbert Jahnz.
Eksperci prawa motoryzacyjnego uspokajają właścicieli starszych aut. "Jednakże na ten moment nie jest planowany zakaz naprawy pojazdów starszych niż 15 lat, o ile naprawa jest możliwa z ekonomicznego punktu widzenia i nie dotyczy uszkodzeń powstałych właśnie w wyniku wypadku drogowego" – wyjaśnił w rozmowie z PAP Mateusz Tomczak z Kancelarii Adwokackiej Adwokat Mateusz Tomczak.
Zaznaczył też, że decydującym czynnikiem jest opłacalność naprawy oraz charakter powstałych szkód.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.