Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
oprac. Filip Buliński | 

Tak zniszczysz auto. Mechanik zwraca uwagę na częsty błąd kierowców

79

Jazda z manualną skrzynią wymaga od kierowcy więcej uwagi i umiejętności niż automat. Wciskanie sprzęgła na światłach czy trzymanie nogi na lewym pedale podczas jazdy nie służą podzespołowi. Jeszcze gorsze jest jednak inne zachowanie.

Tak zniszczysz auto. Mechanik zwraca uwagę na częsty błąd kierowców
Trzymanie nogi na sprzęgle (Autokult, Marcin Łobodziński)

Wytrzymałość sprzęgła zależy od środowiska, w którym samochód jest użytkowany, a także od samego kierowcy. Jeśli pojazd używany jest głównie w trasach, a kierowca ma spokojny styl jazdy, sprzęgło może posłużyć nawet przez całe życie auta.

W mieście jego cykl życia może być znacznie krótszy, a bezpieczną granicą jest 100 tys. km. Wielu kierowców popełnia jednak błędy, przez które sprzęgło "kończy się" znacznie wcześniej. Do takich zachowań należy m.in. wciskanie sprzęgła podczas postoju, co powoduje niepotrzebne zużycie takich elementów jak łożyska czy docisk.

Potwierdzają to zarówno osoby związane z badaniami technicznymi w Niemczech, jak i mechanicy w Polsce. W rozmowie z Autokultem Adam Lehnort, ekspert firmy ProfiAuto, przyznaje, że te elementy są poddawane zwiększonemu ciśnieniu, jednak biorąc pod uwagę cały okres eksploatacji auta, są to niewielkie wartości. Jednocześnie zwraca uwagę na znacznie gorsze zachowanie.

Chodzi o trzymanie nogi na lewym skrajnym pedale podczas jazdy oraz o tzw. strzelanie ze sprzęgła, czyli wkręcenie silnika na wysokie obroty i gwałtowne puszczenie sprzęgła. Takie zachowania mają już istotny wpływ na zużycie zarówno podzespołów, jak i samej tarczy sprzęgła.

Jednak wbrew pozorom szybsze zużycie sprzęgła grozi nie tylko kierowcom aut z manualną skrzynią biegów. Z problemem jazdy na półsprzęgle borykają się też samochody z automatyczną skrzynią dwusprzęgłową (DSG). Taka przekładnia, świetnie radząca sobie z szybkimi zmianami biegów, nie znosi bowiem pełzania w korku, kiedy noga często nie puszcza do końca hamulca.

Sprzęgło może się wtedy bardzo łatwo przegrzać. Podobnie jest podczas częstego ruszania pod górkę. Producenci zdają sobie sprawę z problemu, dlatego żeby nie doprowadzić do kosztownych napraw, stosują odpowiednią kontrolkę, która zapala się, gdy sprzęgło jest przegrzane. Kierowca powinien wtedy przerwać jazdę i pozwolić ostudzić się podzespołowi.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta. Wiadomo już gdzie
Skrajnie osłabiony senior w Gdańsku. Jej reakcja uratowała życie 71-latka
Estonia. Tysiące niewybuchów na poligonie wojsk NATO
Łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej dla nastolatków? "Zmiany od dawna oczekiwane"
Wywieźli ponad 600 opon. Smutny widok. "Las to nie wulkanizacja"
Groźny wypadek w Piotrkowie. Samochód wjechał w przystanek
Skandaliczna interwencja w Gdańsku. "Nie jestem zwykłym psem"
"Straszna tragedia". Szkoła żegna 14-letnią Natalię
Banan i kawałek taśmy klejącej. Kontrowersyjne dzieło sprzedane za miliony
Lewandowski nigdy nie był tak szczery. Otrzymał ważny telefon
Sukces astronomów. Uchwycili umierającą gwiazdę spoza Drogi Mlecznej
Mieszkają w Polsce, a pracują w Niemczech. Opowiedzieli o zarobkach
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić