Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański | 

Zasłaniają opony podczas upału. Włosi i Hiszpanie używają kartonów

67

Prosty sposób na ochronę opon podczas upałów, znany chociażby z południa Hiszpanii czy Włoch, nie jest przesadą. Sami producenci i przedstawiciele branży potwierdzają, że promienie UV szkodzą ogumieniu. Warto też zwrócić uwagę na ciśnienie podczas długiej podróży.

Zasłaniają opony podczas upału. Włosi i Hiszpanie używają kartonów
Kartony na oponach to częsty widok w ciepłych krajach (Licencjodawca, Jakub Tujaka)

Wysoka temperatura powietrza wystawia na próbę nie tylko układ chłodzenia i klimatyzację. Ostre światło słoneczne niszczy lakier (wystarczy spojrzeć na jakiekolwiek auto z ciepłych krajów), a promienie UV mają bezpośredni wpływ na stan opon. Długa ekspozycja na słońce powoduje, że guma parcieje, kruszy się oraz pokrywa się serią miniaturowych pęknięć.

O krok dalej idzie Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego informując, że w takie ogumienie może wnikać woda lub sól, powodując korozję wewnętrzną. To jednak przypadki ekstremalne. Jednak warto pamiętać, że osłanianie opon najzwyklejszym kartonem może znacząco wpłynąć na stan opon.

To jest stary dobry sposób. Mój dziadek też tak robił i mój tato także. Wtedy to mnie też śmieszyło, bo uważałem, że to przecież guma i jest wieczna. Okazuje się, że nie. I choć opony są coraz lepsze i bardziej wysublimowane technicznie, to chemii nie oszukamy – mówił Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO w rozmowie z serwisem BRD24.pl.
Taka osłona to również częsty widok na kempingach
Taka osłona to również częsty widok na kempingach (Licencjodawca, Mateusz Lubczański)

Podczas rozmowy zwrócono uwagę na jeszcze jedną kwestię dot. wysokiej temperatury, tym razem w czasie jazdy. Przy prędkości 120 km/h prawidłowo napompowana opona (ok. 2,5 bara) nagrzewa się do 70-80 stopni Celsjusza.

Nienapompowana opona może nagrzać się do ponad 100 stopni, gdyż ma większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Przy 115 stopniach następuje już oddzielenie gumy od elementów metalowych. Zbyt duże ciśnienie też nie jest zalecane, bo w upale jest potęgowane – uznaje się, że wzrasta ono o 0,1 bara na każde 10 stopni Celsjusza.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponie sprawia, że ma ona mniejszą powierzchnię styku oraz generuje zwiększony hałas. Zbyt małe – zwiększa spalanie. W każdym przypadku mowa jednak o jej nieprawidłowej pracy oraz nierównomiernym zużyciu bieżnika opony.

Zobacz także: Audi RS3 – nowy król hot hatchy
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Mieszkają w Polsce, a pracują w Niemczech. Opowiedzieli o zarobkach
Starych samochodów nie będzie można naprawić? Komisja Europejska wyjaśnia
To odróżnia Ronaldo od Messiego. Laureat Złotej Piłki wskazał szczegół
Robert Lewandowski idzie po Złotą Piłkę? Znany portal pokazał swój ranking
Białoruska propaganda straszy Polską. "Demony chcą przejąć Białoruś"
Świebodzin zdetronizowany. Nowy pomnik Jezusa będzie dużo wyższy
Pożar Biedronki. Sklep niemal doszczętnie spłonął
Groźna sytuacja na pokładzie samolotu. Ursula von der Leyen udzieliła pierwszej pomocy pasażerowi
Uchodzi za znienawidzonego. Jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej
Idealne do smażenia i do kanapek. Przepis na masło klarowane
Oburzyły ją seks-gadżety w chińskim sklepie. Mieszkanka Gdańska prosi o interwencję
Kosmiczna kwota. Tyle Rafael Nadal zarobił na kortach
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić