Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Karolina Sobocińska
Karolina Sobocińska | 
aktualizacja 

Uważajcie na to w sklepach. Bosacka: "Bardzo pilne"

1481

Katarzyna Bosacka zwróciła się do Polaków z apelem o odrobienie "bardzo pilnego" zadania podczas zakupów. W programie o2.pl "Obgadane" podkreśliła, że problem, z którym wszyscy się mierzymy w sklepach, jest gigantyczny.

Uważajcie na to w sklepach. Bosacka: "Bardzo pilne"
Katarzyna Bosacka ma apel do Polaków (o2.pl)

Oto #TopWP. Przypominamy najlepsze materiały ostatnich miesięcy.

Chodzi o downsizing. To celowe zmniejszanie wag lub ilości produktów w opakowaniu. Bosacka wyjaśniła, że w dobie szalejącej inflacji zjawisko to stało się w Polsce powszechne.

Gdy kiedyś przychodziliśmy do sklepu, to nasz konsumencki zmysł był spokojny, kiedy kupowaliśmy masło, bo wiedzieliśmy, że ono może mieć w kostce 250, zwykle 200 gramów. W tej chwili mamy masła, które mają 180 albo 170 gramów, a nawet ostatnio widziałam masło, które jest niby wielkości standardowej, ale ma tylko 100 gramów, bo jest po prostu cieńsze - mówiła popularna dziennikarka i edukatorka w programie "Obgadane".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Rynek suplementów rośnie. Bosacka bez litości o Polakach

O downsizingu mówi się coraz więcej, ale nie oznacza to, że klienci nie padają jego ofiarą. - W momencie, kiedy przychodzimy na zakupy zmęczeni, głodni, po pracy, a jeszcze w dodatku z dziećmi, nie zwracamy na to uwagi, bardzo łatwo się pomylić - wyjaśnia Bosacka.

Oglądaj poprzedni odcinek programu "Obgadane": Pokazywała wdzięki na okładce CKM. Zdziwicie się, jak żyje obecnie

Inne przykłady? - Tabliczka czekolady dawno już nie ma 100 gramów. Ze świecą szukać. Zwykle ma 80, 85, 90 - wylicza dziennikarka. - Polacy przyzwyczaili się do tego, żeby gotować kaszę czy ryż w torebkach. Zwykle w opakowaniu mieliśmy cztery torebki po 100 gramów. W tej chwili coraz częściej są to cztery torebki po 80 gramów albo wręcz ostatnio widziałam identyczne opakowanie, w którym są dwie torebki po 100 gramów, a więc o połowę mniej - dodaje.

Co więc robić podczas zakupów? Bosacka ma apel do wszystkich Polaków.

Naszym bardzo pilnym zadaniem w tej chwili jest to, żebyśmy zwracali uwagę na cenę za kilogram lub litr produktu, a nie tylko za opakowanie, bo naprawdę w tym szaleństwie zakupów możemy się bardzo łatwo pomylić - stwierdziła.

Kolejny problem: suplementy

Bosacka zwraca też uwagę konsumentów na inny problem - suplementy diety. Dane są zastraszające. W latach 2013-2015 zgłoszono w GIS w sumie od 9 do 12 tys. nowych suplementów diety (3-4 tys. rocznie). W latach 2017-2020 było to już 62 808.

Z suplementami diety rzeczywiście mamy problem, bo my w ogóle jesteśmy lekomanami. Był wielki raport NIK dotyczący właśnie suplementów i on był druzgocący dla wielu producentów. W niektórych suplementach, sprzedawanych również przez internet - a powiedzmy sobie szczerze: pandemia zmieniła rynek bardzo mocno - w sprzedaży internetowej były ślady narkotyków, najróżniejszych pochodnych amfetaminy - mówi Bosacka.

Problem rośnie, bo jak mówi Bosacka, reklamy suplementów bez przerwy atakują nas z ekranów. - Właściwie co druga czy co trzecia reklama to jest reklama suplementu, a to na niespokojne nogi, a to na chwiejącą się szczękę, za chwilę będą suplementy dla daltonistów albo dla leworęcznych - stwierdziła.

Oglądaj poprzedni odcinek programu "Obgadane": Najpopularniejsza 18-latka w Polsce o Kościele i wapniakach. "Powinni wziąć odpowiedzialność"

Dodała, że szczególnie podatni na reklamy suplementów mogą być młodzi ludzie, ponieważ produkty te często są reklamowane przez influencerów i inne popularne wśród młodego pokolenia osoby. Podobnie jest z przetworzoną żywnością. - Każdy sportowiec, każdy influencer, każdy celebryta, każdy znany człowiek, który promuje śmieciowe jedzenie, powinien mieć świadomość, że ciąży na nim odpowiedzialność za zdrowie tych młodych ludzi - stwierdziła Bosacka.

LGBT, uchodźcy i żywność

Zdaniem ekspertki, aby zapobiegać opłakanym skutkom działania suplementów bądź śmieciowej żywności, powinniśmy stawiać na edukację. - Edukacja jest przeszłością, przyszłością i teraźniejszością każdego narodu, jakkolwiek patetycznie to zabrzmi - powiedziała.

Proszę zwrócić uwagę, że my się bardzo często boimy tego, czego nie znamy. Niektórzy boją się osób LGBT, bo ich nie znają, boją się uchodźców, bo nigdy nie mówili w ich języku, nie znają ich kultur, kulinariów, ich świata. Jeśli wyedukujemy się, jeśli się czegoś dowiemy, otwieramy świat, który może okazać się absolutnie fascynujący. I tak samo jest z żywieniem. Polska szkoła jest nastawiona na to, by dzieci uczyły się o odżywianiu pantofelka i eugleny zielonej - zaalarmowała.

Karolina Sobocińska, dziennikarka o2.pl

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Wyniki Lotto 23.11.2024 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Nie żyje prokremlowski propagandysta. Sam zgłosił się do służby
Zmiany w rosyjskiej armii. Generał zgrupowania "Południe" zdymisjonowany
Tak skakali Polacy w Lillehammer. Wyniki nasuwają wnioski
Brutalnie pobili dwie osoby w Skorzęcinie. Policja publikuje ich wizerunki
Dotarli do sąsiadów Karola Nawrockiego. Tak o nim mówią na osiedlu
Listy egzekucyjne Rosji. Ukraińscy nauczyciele i duchowni wśród celów
Opolskie: w bazach ZUS coraz mniej Ukraińców. Przybywa natomiast Kolumbijczyków
ISW: rosyjski atak Oriesznikiem miał przestraszyć Zachód i Ukrainę
Nie będzie szybkiej kolei na linii Poznań-Berlin? "Niemcy nie są zainteresowani"
14-letnia Natalia nie żyje. Żałoba po tragicznym wypadku w Parszowie
Ponad połowa Polaków w ostatnich latach odwiedziła jarmark świąteczny
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić