Drogie ładowanie samochodu elektrycznego - czy koszty przewyższają eksploatację samochodów spalinowych?
Wiele osób stale utrzymuje, że ładowanie samochodu jest znacznie droższe, niż tradycyjne tankowanie auta spalinowego. Czy taką opinię powinniśmy traktować jako prawdę, czy raczej nieuzasadnioną krytykę koncepcji aut elektrycznych?. Oczywiście nie możemy stwierdzić jednoznacznie, że wszędzie każde auto elektryczne naładujemy taniej, niż tankujemy samochód spalinowy. W grę wchodzą takie zmienne jak taryfy energetyczne, typ wykorzystywanej ładowarki czy styl prowadzenia samochodu.
Jednak w zdecydowanej większości przypadków faktyczny koszt 100 kilometrów jazdy elektrykiem jest nawet kilkukrotnie niższy niż autem spalinowym. Jeśli dodatkowo zainwestujemy w domową stację ładowania, wspieraną przez panele fotowoltaiczne, to różnica w cenie jeszcze się pogłębi. Czy zatem samochody elektryczne są droższe w eksploatacji? To teza, która nie ma potwierdzenia w faktach.
Samochody elektryczne nadają się tylko do krótkich jazd po mieście
Wiele mówi się o tym, że elektryki w żadnym wypadku nie powinny być celem zakupowym dla osób, które mają w zwyczaju częste i długie podróże. Czy faktycznie samochody elektryczne nadają się tylko do jazdy po mieście, podczas gdy dłuższe trasy to domena samochodów spalinowych? To oczywiście mit, który jest rozwijany w artykule Mity o samochodach elektrycznych - volkswagen.pl.
Już dzisiaj widzimy, że samochody elektryczne Volkswagen z rodziny ID oferują nam zasięg nawet do 621 kilometrów na jednym ładowaniu, co w praktyce przekłada się na podróż z południa na północ Polski bez konieczności wymuszonych przerw. Jeśli jednak zainwestowaliśmy w elektryka o niższym zasięgu, to nic straconego! Dynamicznie rozwijająca się infrastruktura ultraszybkich stacji ładowania pozwala nam na zatankowanie prądu do 80% pojemności baterii w czasie krótszym niż pół godziny. To idealny czas na to, by zrobić sobie przerwę na toaletę i zakup kawy na dalszą drogę. A zatem już teraz samochody elektryczne świetnie sprawdzają się w długodystansowych podróżach, a to dopiero początek technologicznej rewolucji.
Auta elektryczne są szkodliwe dla środowiska
A co z wpływem produkcji i utylizacji samochodów elektrycznych na środowisko? Nie da się ukryć, że produkcja baterii litowo-jonowych pochłania dużo surowców, jednak już teraz producenci samochodów pracują nad technologią pozyskiwania najważniejszych komponentów z zużytych baterii, co w długim okresie przyczynia się do znaczącej redukcji ich zużycia w skali światowej.
Druga kwestia to żywotność samochodów elektrycznych, które emitują znacznie mniej szkodliwych dla środowiska gazów, niż samochody spalinowe. Pora więc odstawić ten mit na bok i skupić się na faktach, które jasno pokazują, że auta elektryczne mają znacznie lepszy wpływ na środowisko, niż samochody spalinowe.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.