Hochland Polska współpracuje z producentami mleka z Mazowsza, Podlasia i Lubelszczyzny. Są to gospodarstwa rodzinne, dostarczające mleko od wielu lat, niejednokrotnie od trzech pokoleń. Partnerstwo z dostawcami mleka zostało w 2015 roku wpisane w strategię firmy Hochland i od tego czasu Dział Współpracy z Dostawcami Mleka dokłada swoją cegiełkę do zrównoważonej produkcji. Obu stronom zależy na tym, aby przy zachowaniu racjonalnych kosztów, produkować żywność w sposób mniej inwazyjny dla środowiska.
Interesy rolników reprezentuje Rada Konsultacyjna, a regularne spotkania z jej przedstawicielami dają możliwość omawiania bieżącej sytuacji w firmie i w terenie skupowym. To także doskonały moment na dzielenie się sukcesami i rozwiązywanie ewentualnych problemów. Jedną ze skutecznych praktyk jest konkurs na Najlepszego Dostawcę Hochland, w którym oprócz jakości produkowanego mleka, ilości i dokonanego progresu, doceniany jest także dobrostan zwierząt i rozwiązania proekologiczne w gospodarstwach. Hochland promuje przede wszystkim dobry skład mleka, tj. zawartość tłuszczu i białka. W związku z tym staramy się uświadamiać rolników, że mają realny wpływ na ostateczną stawkę za mleko w skupie. Doceniamy też za jakość, czyli była odpowiednią zawartość tłuszczu i białka. Dzięki temu hodowcy mogą zyskać dodatkowo ok. 3–4 grosze/l produkowanego mleka. Mówimy o tym podczas licznych szkoleń i w ramach pracy bezpośrednio w gospodarstwach. Chcemy pokazywać młodym ludziom, że produkcja mleka jest potrzebna, może przynosić satysfakcje i pieniądze – opowiada Renata Przezwicka, Kupiec Strategiczny w Hochland Polska. Hochland współpracuje także z najważniejszymi branżowymi organizacjami zewnętrznymi, takimi jak Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polska Izba Mleka oraz Związek Polskich Przetwórców Mleka.
Tematem przewodnim podczas marcowych szkoleń w ramach Akademii Nowoczesnego Hodowcy było "Badanie mleka – wszystko zaczyna się w laboratorium". Pierwsze spotkanie odbyło się w Laboratorium Oceny Mleka Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka w Parzniewie. Uczestnikom najpierw przedstawione zostały propozycje kolejnych raportów i analiz laboratoryjnych wspomagających pracę hodowcy, a po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę i zapoznanie się z laboratorium. Mieli oni szansę zobaczyć, gdzie trafia mleko pobierane przez zootechnika podczas próbnego udoju w gospodarstwie, jak również obejrzeć pracownię badania pasz oraz laboratorium genetyczne. Dodatkowo duża część szkolenia przeznaczona była kwestiom genotypowania zwierząt, czyli badaniom pozwalającym przewidzieć potencjał genetyczny przyszłej krowy już na etapie cielaka. Nie zabrakło również tematu robotyzacji w gospodarstwach produkujących mleko. Ten moduł odbył się w gospodarstwie jednego z dostawców Hochland Polska, w którym pracują nowoczesne roboty udojowe.
Trzeci moduł także został przeprowadzony w gospodarstwie jednego z naszych dostawców mleka. Omawialiśmy tam temat żywienia zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem kondycji krów mlecznych. BCS, czyli ‘body condition score’, to jeden z ważniejszych parametrów oceny stanu i kondycji stada. Dziś wielu z naszych partnerów potrafi samodzielnie oszacować ten wskaźnik dzięki wiedzy zdobytej od ekspertów Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Cieszymy się, że Akademia Nowoczesnego Hodowcy spotkała się z dużym zainteresowaniem i już planujemy kolejny cykl szkoleń jesienią – mówi Marcin Boruc, Kierownik Działu Współpracy z Dostawcami Mleka w Hochland Polska.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.