Jak informuje Polska Agencja Prasowa, studenci Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego Robotyków KoNaR pracują nad bezzałogową łodzią żaglową, która ma przepłynąć Atlantyk. Projekt ten jest częścią konkursu Microtransat, w którym od 2010 r. uczestniczą prototypy bezzałogowych łodzi.
Microtransat to konkurs, który rozpoczął się w 2005 r., a pierwsza próba przepłynięcia Atlantyku przez bezzałogową łódź miała miejsce w 2010 r. Do tej pory tylko jedna łódź zdołała pokonać ten dystans. Mowa o norweskiej łódzi SB Met, skonstruowanej przez Offshore Sensing, która w 2018 r. popłynęła z Nowej Funlandii do Irlandii w 79 dni.
Do tej pory udało się jedynie przepłynąć Atlantyk z Ameryki do Europy; my chcemy to zrobić w odwrotnym kierunku – powiedział PAP koordynator projektu, student Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów Wojciech Bohdan.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Łódź będzie miała ok. metra długości, z kadłubem ze stali nierdzewnej i żaglem z włókna szklanego. Obecnie trwa cięcie blachy i przygotowywanie kadłuba. - Łódź będzie wyposażona w jeden żagiel, który będzie umieszczony na dziobie – powiedział Bohdan.
Łódź będzie wyposażona w zaawansowane układy elektroniczne, zasilane bateriami i panelami słonecznymi. Energia nie będzie jednak napędzać statku, który poruszać się będzie dzięki sile wiatru. Na pokładzie znajdzie się komputer pokładowy i dwa czujniki GPS, umożliwiające śledzenie trasy. - Będziemy korzystać z komunikacji satelitarnej – dodał Bohdan.
Testy i przygotowania
Studenci przyznają, że zapoznali się z łodziami, które wcześniej próbowały przepłynąć Atlantyk. Wyciągnęli wnioski z konstrukcji, których misja się nie powiodła. - Wiele z tych projektów to były łodzie przystosowane do regat na mniejszych akwenach i ich konstrukcje nie radziły sobie z trudniejszymi warunkami; drugi aspekt to układy elektroniczne – one był mniej zaawansowane niż ten, który my opracowujemy – mówił Bohdan w rozmowie z PAP.
Pierwsze testy łodzi zaplanowano na marzec we Wrocławiu, a kolejne na Bałtyku. Studenci planują rozpocząć transatlantycką podróż w listopadzie, kiedy warunki pogodowe są najkorzystniejsze. Szacują, że przeprawa zajmie od dwóch do pięciu miesięcy. Budżet projektu wynosi ok. 50 tys. zł.
Projekt studentów Politechniki Wrocławskiej to ambitne przedsięwzięcie, które łączy nowoczesną technologię z pasją do żeglarstwa. Wyzwanie, jakie stawia przed nimi konkurs Microtransat, wymaga nie tylko innowacyjnych rozwiązań, ale także determinacji i precyzyjnego planowania.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.