Z raportu "Cyberbezpieczny portfel" wynika, że to właśnie wyłudzenia danych w sieci (60 proc.) oraz pieniędzy (52 proc.) najbardziej obawiają się Polacy. I choć 49 proc. respondentów deklaruje, że czuje się bezpiecznie w cyfrowym świecie, to tylko 22 proc. uważa, że wie sporo o cyberbezpieczeństwie.
Jednym z częstszych zagrożeń napotykanych w sieci są fałszywe platformy e-commerce. Oszuści tworzą witryny, które wyglądają podobnie jak strony znanych sklepów internetowych, ale w rzeczywistości służą do wykradania danych użytkowników. Tworzą również strony, które oferują bardzo atrakcyjne, nietuzinkowe produkty, które po zakupie nigdy nie docierają do kupującego. Aby uniknąć oszustwa, należy zawsze upewnić się, że adres strony jest poprawny i zaczyna się od "https", co oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Dodatkowo warto sprawdzić opinie innych użytkowników o konkretnym sklepie i korzystać ze sprawdzonych platform.
Inną popularną metodą wyłudzania danych jest phishing, czyli próba wyłudzenia informacji za pomocą wiadomości e-mail lub SMS. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości, które imitują powiadomienia od znanych firm czy banków, nakłaniając użytkowników do kliknięcia w złośliwe linki. Inną odmianą tej formy wyłudzenia jest vishing (od ang. Voice phishing), czyli forma wyłudzenia telefonicznego.
Do styczności z oszustwami elektronicznymi (takimi jak phishing czy malware), osobiście lub w swoim otoczeniu, przyznaje się 62% badanych Polaków w raporcie "Cyberbezpieczny portfel".
Dużo o cyberatakach mówi się w kontekście konsumentów. Ale na te same zagrożenia narażeni są mali i średni przedsiębiorcy, jak i duże korporacje. Korporacje zazwyczaj mają osobne działy IT odpowiedzialne za przygotowanie systemów i procedur bezpieczeństwa, zarządzania danymi oraz szkolenia pracowników w zakresie odpowiednich postaw i zachowań w sieci. Mniejsi przedsiębiorcy często nie mają wystarczających środków na postawienie całych systemów zabezpieczeń. Dlatego w ich przypadku świadomość potencjalnych cyberzagrożeń, umiejętność reagowania na nie i przeszkolenie pracowników zyskują na znaczeniu i są podstawowymi elementami ochrony przed cyberatakami.
Bezpieczne płatności w internecie: jak chronić swoje pieniądze?
Płatności online to kolejny wrażliwy obszar cyfrowego świata. Jednym z najczęstszych oszustw jest wykorzystywanie fałszywych bramek płatniczych.
- Przestępcy tworzą strony, które wyglądają identycznie jak te, z których korzystają banki czy znane systemy płatności, ale po zrealizowaniu płatności, użytkownik nie otrzymuje towaru, a jego dane są przechwytywane przez cyberprzestępców – zwraca uwagę Grzegorz Kucaba, dyrektor sprzedaży ds. eCommerce w Fiserv Polska właściciel marki PolCard. Dlatego warto korzystać z płatności przez sprawdzone systemy, takie jak bramki płatnicze czy generatory linków np. PolCard from Fiserv. Obsługują one różne metody płatności, w tym karty kredytowe, debetowe, przelewy bankowe, pay-by-link oraz portfele elektroniczne, takie jak Google Pay, Apple Pay, VISA Mobile i płatności mobilne BLIK, które są sprawdzonymi i bezpiecznymi formami płatności internetowych. Rozwiązania płatnicze od sprawdzonych i znanych dostawców gwarantują bezpieczeństwo transakcji dzięki technologiom PCI DSS, SSL i 3D Secure – dodaje.
A co jeśli nie uda nam się ochronić przed próbą wyłudzenia i nasze dane osobowe oraz dane karty płatniczej trafią w niepowołane ręce? Jednym ze skutecznych narzędzi ochrony przed nieautoryzowanymi transakcjami jest dwuskładnikowe uwierzytelnianie (2FA) dostępu do konta w bankowości elektronicznej, serwisów społecznościowych czy poczty elektronicznej . Dzięki temu nawet jeśli oszust zdobędzie nasz login i hasło, nie będzie w stanie wykonać transakcji bez dodatkowego potwierdzenia, na przykład kodem wysłanym na podany numer telefonu czy w aplikacji bankowej.
Bezpieczne rezerwacje noclegów: jak unikać oszustw?
Trudno wyobrazić sobie gorszy scenariusz urlopowy niż opłacenie noclegu, który nie istnieje. Fałszywe oferty mogą przyciągnąć turystów kuszącymi cenami, ale po zrealizowaniu płatności kontakt z gospodarzem się urywa, a pieniądze przepadają. Aby uniknąć tego rodzaju oszustw, warto korzystać z popularnych i sprawdzonych platform rezerwacyjnych, które oferują systemy ocen i recenzji. Czerwona lampka powinna się nam zapalić w momencie, w którym właściciel obiektu noclegowe zaczyna się kontaktować z nami w sprawie rezerwacji czy płatności poza oficjalnym kanałem np. aplikacją do rezerwacji. Należy też unikać ofert, które wymagają płatności poza platformą rezerwacyjną.
Jednak nie tylko konsumenci mogą paść ofiarą nieuczciwych praktyk. Właściciele obiektów noclegowych również są narażeni na oszustwa i próby wyłudzeń, choć te wyglądają trochę inaczej niż w przypadku osób prywatnych.
Z perspektywy właścicieli hoteli, warto stosować środki ochrony przed nieuczciwymi klientami. By się przed nimi zabezpieczyć, warto stosować preautoryzację karty płatniczej. Dzięki temu hotel zabezpiecza się przed ewentualnymi stratami związanymi z niewłaściwym zachowaniem gościa lub brakiem płatności. Takie rozwiązanie pomaga też uniknąć strat w przypadku anulowania rezerwacji w ostatniej chwili.
Cyberbezpieczeństwo na co dzień
Bezpieczeństwo w cyfrowym świecie to nie tylko kwestia zakupów i płatności. Cyberbezpieczeństwo to temat, który staje się coraz bardziej istotny, zarówno dla użytkowników, jak i dla firm. Istnieje wiele zagrożeń w sieci, a oszuści codziennie udoskonalają swoje metody, by wyłudzać dane, pieniądze czy przejmować konta użytkowników. Nasze postawy i zachowania podczas codziennej aktywności w sieci mogą być ułatwieniem lub utrudnieniem dla cyberprzestępców. Wypracowanie kilku prostych nawyków i przestrzeganie dobrych praktyk dotyczących cyberbezpieczeństwa może znacząco zminimalizować ryzyko kradzieży.
Pierwszym i podstawowym zabezpieczeniem wrażliwych danych są silne hasła do platform i aplikacji, na których takie dane przechowujemy. Niestety, jak podają autorzy badania "Cyberbezpieczny portfel", tylko 49 proc. respondentów tworzy silne hasła, czyli takie, które zawierają znaki specjalne, liczby i ciągi skojarzeń. Jeszcze mniej, bo 47 proc. stosuje różne hasła do różnych kont, 39 proc. stosuje uwierzytelnianie dwuskładnikowe, a 38 proc. co jakiś czas zmienia hasła.
Nie bez znaczenia dla naszego cyberbezpieczeństwa jest regularne aktualizowanie oprogramowania na komputerach, telefonach i innych urządzeniach mobilnych. Może to znacząco zmniejszyć ryzyko ataków z wykorzystaniem luk w systemie.
Warto także pamiętać o włączaniu zapór sieciowych oraz korzystaniu z programów antywirusowych, które skutecznie blokują złośliwe oprogramowanie i chronią przed niepożądanym dostępem do naszych danych.
- Edukacja użytkowników i świadomość zagrożeń to kluczowe elementy budowania bezpiecznej przestrzeni w internecie. 92 proc. Polaków uważa, że istnieje potrzeba edukacji społecznej na temat cyberbezpieczeństwa w Polsce i powinna się ona rozpoczynać już od najmłodszych lat. 88 proc. respondentów zwraca uwagę, że lekcje informatyki w szkołach powinny w większym stopniu skupiać się na zagadnieniach związanych z cyberbezpieczeństwem. W obliczu postępującej cyfryzacji rożnych sfer naszego życia i biznesu, cyberbezpieczeństwo staje się jednym z najważniejszych filarów dbania o dane i finanse – podsumowuje Grzegorz Kucaba.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.