● Obowiązki osoby na stanowisku CEO będą różniły się w zależności od firmy, jak i jej wielkości. Jednak bez względu na wszystkiego podstawowe zadania, do podstawowych zadań należy realizacja i przygotowywanie strategii rozwoju, zarządzanie zespołem, ale też reprezentacja firmy.
● W swojej pracy CEO musi wykazywać się sporą odpornością na stres, wizjonerstwem, a także być elastycznym na zmiany i otwartym na propozycje zespołu.
● Jeśli myślisz o zostaniu CEO, to warto wcześniej zdobyć doświadczenie na stanowiskach, które także są bardzo odpowiedzialne, jednak w mniejszym stopniu.
Obowiązki CEO
Zakres obowiązków CEO będzie się niekiedy trochę różnić. Wszystko jest zależne od wielkości firmy, a czasem też branży, w której działa. Najczęściej w dość sporych korporacjach CEO musi skupić się na kształtowaniu strategii rozwoju, negocjacjach na wysokim szczeblu i reprezentowaniu firmy na zewnątrz – ma zatem często kontakt z klientami lub też inwestorami. Oczywiście ma spory zespół współpracowników, który pomaga mu w codziennej pracy. Natomiast w nieco mniejszych przedsiębiorstwach, dyrektor generalny może być bardziej zaangażowany w codzienne operacje i bezpośredni nadzór nad poszczególnymi działami. Szereg obowiązków zostaje określony podczas negocjacji umowy. Jednak w większości przypadków do głównych obowiązków CEO będą należeć:
● kształtowanie i realizacja strategii mającej na celu rozwój firmy;
● zarządzanie zespołem kierowniczym;
● odpowiedzialność za wyniki finansowe;
● reprezentowanie firmy na zewnątrz, jak również pozytywne kreowanie jej wizerunku,
● podejmowanie decyzji związanych z ważnymi kwestiami operacyjnych i strategicznych.
Jesteś zainteresowany pracą IT w Kaliszu? Sprawdź, co oferują pracodawcy, a potem odpowiednio przygotuj się do rozmowy.
Jaki cechami powinien wyróżniać się skuteczny CEO?
Wizjonerstwo
Przede wszystkim niezwykle ważne jest, aby osoba na stanowisku CEO wyróżniała się umiejętnością wyznaczania kierunku, w którym ma podążać firma. Niezbędna będzie plan długoterminowego rozwoju i umiejętność przewidywania trendów. Bez względu na branżę jest to kluczowe, jeśli chce się osiągnąć sukces.
Umiejętności przywódcze
Na stanowisku CEO równie istotne jest skuteczne zarządzanie zespołem, inspirowanie przy tym pracowników i budowanie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu i współpracy. Lider musi umieć zmobilizować zespół do działania w każdej sytuacji, a w razie konfliktów wiedzieć, jak je rozwiązać!
Umiejętności komunikacyjne
Umiejętność efektywnego komunikowania się, zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz, jest niezbędna na tak wysokim stanowisku kierowniczym. CEO musi umieć skutecznie przekazywać wizję, cele i strategie, a także słuchać feedbacku od pracowników i klientów. Dzięki temu odpowiednio reprezentuje firmę.
Praca w Dąbrowie Górniczej, a może Kielcach lub innym mieście? Sprawdź, na jakie stanowiska są obecnie wakaty.
Umiejętności decyzyjne
Podejmowanie trudnych decyzji, często pod presją czasu, jest codziennością na stanowisku CEO. Wymaga to nie tylko odwagi, ale również zdolności analitycznych i strategicznego myślenia. Bez tego wykonywanie obowiązków zawodowych może być trudne.
Odporność na stres
Zarządzanie firmą wiąże się ze sporymi wyzwaniami, presją czy po prostu stresem związanym z negocjacjami, czy reprezentacją firmy. A zatem CEO musi wykazywać się dużą odpornością na stres.
Elastyczność i otwartość na zmiany
Świat biznesu ciągle się zmienia, więc CEO musi cechować się elastyczność i innowacyjnością. Co więcej, dobrze, gdy osoba jest otwarta na nowe pomysły i gotowa do wprowadzania zmian. Innowacyjność może okazać się kluczowa dla rozwoju firmy.
Co zrobić, żeby zostać CEO?
Jeśli myślisz o karierze na stanowisku CEO, to warto przede wszystkim zacząć od zdobycia solidnego wykształcenia. W większości przypadków dyrektorzy generalni mają co najmniej tytuł licencjata w dziedzinach takich jak biznes, ekonomia, finanse czy zarządzanie. Dobrym rozwiązaniem może być także wybranie studiów podyplomowych, takich jak MBA (Master of Business Administration), dzięki temu można uzyskać zaawansowaną wiedzę z zakresu zarządzania i strategii biznesowej. Kluczową rolę będzie odgrywać jednak doświadczenie. Budowanie kariery wymaga czasu i cierpliwości, dlatego też najlepiej zacznij od zdobycia doświadczenia na stanowiskach wymagających odpowiedzialności za mniejsze projekty lub zespoły. Z czasem spróbuj aplikować na coraz wyższe i bardziej odpowiedzialne stanowiska. Oczywiście ważne będą także wyżej wymienione umiejętności. Nie bez znaczenia jest też networking, zatem staraj się brać udział w wydarzeniach branżowych. Dzięki temu przybliżysz się do zastania CEO.
Praca w Myszkowie jest dostępna już teraz – wystarczy wybrać preferowaną ofertę i wysłać swoje CV!
Podsumowanie
Jak zatem widać, dyrektor generalny musi łączyć w sobie wizjonerstwo, umiejętności przywódcze, komunikacyjne, decyzyjne oraz cechować się sporą odpornością na stres. Jest to stanowisko, które wymaga nie tylko sporej wiedzy biznesowej, ale również chęci do nieustannego rozwoju. Sukces osoby na tym stanowisku przekłada się nie tylko na wyniki finansowe firmy, ale także na jej kulturę, rozwój pracowników i satysfakcję klientów!