Gdy spojrzymy na liczbę rejestracji aut w pełni elektrycznych (ang. Battery Electric Vehicle, BEV) w Europie według danych JATO Dynamics z kwietnia i maja, wyraźnie widać, że w pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych modeli większość modeli to SUV-y. Na koniec kwietnia w Top 10 znajdowało się sześć modeli aut elektrycznych z takim nadwoziem, podobnie sytuacja wyglądała na koniec maja 2024, kiedy to statystyki również odnotowały sześć modeli typu SUV w dziesiątce najchętniej wybieranych modeli z napędem elektrycznym. Co ciekawe, tylko jedna z europejskich marek plasowała się ze swoim elektrycznym SUV-em na podium obu notowań miesięcznych. Tą marką było Volvo, a wybieranym przez klientów modelem – elektryczne Volvo EX30. Poznajmy bliżej ten model.
Volvo EX30 – minimalizm w najlepszym guście
Volvo EX30 jest najmniejszym Volvo od lat (jest mniejsze nawet od nieprodukowanego już Volvo C40), jest krótsze od popularnego modelu Volvo XC40 o 19 cm, ale dzięki zastosowaniu zupełnie nowej platformy konstrukcyjnej SEA, opracowanej pod kątem wyłącznie elektrycznego napędu, rozstaw osi w tym zwinnym i zgrabnym SUV-ie to aż 2650 mm. Żeby uzmysłowić sobie, jak duża jest to wartość, zdajmy sobie sprawę, że rozstaw osi w Volvo EX30 jest o zaledwie 4 cm krótszy niż w… dłuższej o niemal pół metra (!) Toyocie RAV4 (2690 mm). Dlaczego ma to znaczenie? Rozstaw osi jest parametrem decydującym o przestrzeni w kabinie pasażerskiej, tym samym warunkuje niejako komfort tej przestrzeni podczas podróży. Oznacza to, że mimo gabarytów kojarzonych dziś z autami segmentu miejskiego (długość Volvo EX30 przekracza nieco 4,2 m), pojazd ten został tak zaprojektowany, by udanie połączyć zwinność w mieście i łatwość manewrowania z odpowiednim komfortem i przestrzenią w kabinie.
Choć to jeden z najnowszych aut Volvo w gamie szwedzkiej marki i swego rodzaju symbol nowej stylistyki, to warto podkreślić, że stylistyka tego modelu w udany sposób nawiązuje do stylistycznego DNA marki. Charakterystyczne, bardzo nowocześnie się prezentujące reflektory Volvo EX30 wciąż nawiązują do charakterystycznego motywu młota Thora. Przejawem nowoczesności na pokładzie tego modelu jest również całkowita rezygnacja z takich materiałów jak np. skóry zwierzęce. Gustowny projekt wnętrza tego auta to doskonały przykład połączenia idei postępu w duchu zrównoważonego rozwoju z estetyką udanie łączącą skandynawski minimalizm z funkcjonalnością, jakiej można oczekiwać od rodzinnego pojazdu. Niemniej z tak udanych połączeń marka Volvo jest znana nie od dziś.
Volvo EX30 – doskonały wybór dla młodych rodzin
Model EX30 można zamówić dziś z felgami w rozmiarze 18, 19 lub nawet 20 cali i nawet największe obręcze są tak optycznie wkomponowane w foremną i miłą dla oka bryłę tego SUV-a, że tworzą z nadwoziem spójny stylistycznie projekt, który, co pokazują rynkowe dane, zdecydowanie się podoba. Marka sama przyznaje, że model ten powstał z myślą o młodszych odbiorcach, czego dowodem jest również oferowana paleta barw, gdzie obok klasycznych kolorów, jak: czerń, biel czy szarość, znajdziemy żywe i odważne barwy, takie jak: Cloud Blue, czyli metalizowany jasny niebieski lakier świetnie kontrastujący z czarnym dachem lub wpadający w oko i przykuwający uwagę lakier Moss Yellow łączący przyjemną dla oka żółtą barwę z odcieniami zieleni. Również we wnętrzu style dostępnych tapicerek to przykład udanej stylistyki. Do wyboru mamy kolory: indygo (tapicerka przypominająca dżins), pine (zielona), breeze (błękitna) czy urzekająca szlachetnością prawdziwej wełny w najlepszym gatunku tapicerka o wzorze mist.
Wszystkie wzory felg jak samo nadwozie, mimo formy SUV-a, podporządkowano także wymogom aerodynamiki, która w autach elektrycznych ma duże znaczenie. Współczynnik oporu powietrza tego modelu to zaledwie Cx = 0,28. W praktyce oznacza to lepszą efektywność energetyczną i większy zasięg pojazdu.
Volvo EX30 to auto nie tylko do typowo miejskich tras. Model ten oferowany jest z dwoma pakietami akumulatorów do wyboru, o pojemności 59 kWh i 69 kWh. W pierwszym przypadku, tylnonapędowa wersja EX30 z jednym silnikiem elektrycznym o mocy 272 KM ma 344 km zasięgu wg WLTP, który po zmianie akumulatora na pojemniejszy wariant możemy wydłużyć aż do 480 km. Ten kompaktowy zgrabny SUV ma także ponadprzeciętną dynamikę. Już w podstawowym wariancie napędu przyspiesza od startu do 100 km/h w czasie zaledwie 5,7 s, ale w topowym wydaniu w wersji dwusilnikowej Twin Motor Performance kierowca może liczyć na aż 428 KM mocy, co pozwala na osiągnięcie tej samej prędkości 100 km/h w zaledwie 3,9 s. Dla porównania, taki wariant Volvo EX30 jest szybszy od… Porsche 911 Carrera z trzylitrowym turbodoładowanym silnikiem spalinowym. Jednocześnie Volvo EX30 mimo dynamiki wciąż pozostaje autem bardzo funkcjonalnym. Z jednej strony sportowe osiągi, z drugiej – możliwość holowania przyczepy o masie nawet 1,6 t, co pozwala holować nie tylko najmniejsze przyczepy kempingowe, ale również modele o średniej wielkości.
Volvo EX30 – cyfrowe usługi Google i bezpieczeństwo bez kompromisów
Volvo od lat jest znane ze swojego podejścia do kwestii zapewnienia kierowcy i pasażerom aut tej marki ponadprzeciętnego poziomu bezpieczeństwa. Auto jest wyposażone w: radar i kamerę o dłuższym zasięgu, szerokokątną kamerę ułatwiającą parkowanie współpracującą z zestawem czujników ultradźwiękowych, dodatkowe dwa radary monitorujące przestrzeń przed i po bokach pojazdu, również z tyłu są kolejne dwa radary, czujniki wspomagane kamerą. Volvo dla tego modelu opracowało system o nazwie Safe Space, na który łącznie składa się 10 sensorów ultradźwiękowych, 5 kamer, 5 radarów oraz 2 czujniki w kabinie. W efekcie powstał pojazd, w którym systemy asysty kierowcy wspierają nas w zakresie bezpieczeństwa, zapobiegając kolizjom z innymi pojazdami praktycznie we wszystkich scenariuszach drogowych (niezamierzony zjazd na przeciwległy pas ruchu, kolizje na skrzyżowaniach, wyjazd z parkingu itp.), auto dba również o innych uczestników ruchu. Przykład? System Volvo EX30 nie pozwoli otworzyć drzwi, jeżeli wykryje przejeżdżającego obok pojazdu rowerzystę. Potwierdzeniem poziomu bezpieczeństwa są wyniki niezależnych testów przeprowadzonych przez Euro NCAP. Model ten uzyskał najwyższą ocenę: 5 gwiazdek.
Warto też podkreślić funkcjonalność cyfrowych usług pokładowych. Volvo EX30, podobnie jak inne współczesne modele szwedzkiej marki, ma pokładowy system inforozrywki oparty na kodzie systemu Android Automotive OS. W praktyce oznacza to, że każdy kierowca ma dostęp do popularnych usług Google (Mapy Google, Asystent Google itp.) bezpośrednio w pojeździe. Dzięki możliwości zalogowania się do własnego konta Google wprost w aucie, system nawigacyjny od razu zna wszystkie twoje ulubione miejsca, kontakty, trasy itp.
Nie ma też najmniejszych wątpliwości, że elementem mającym wpływ na dużą popularność tego modelu jest cena, która stawia model Volvo EX30 w gronie najbardziej atrakcyjnie wycenionych aut z napędem elektrycznym. Dziś model ten kupimy już od 176 990 zł.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.