Do potencjalnie bardzo niebezpiecznej sytuacji doszło 4 marca w godzinach porannych w Żorach. Tamtejsze służby ratunkowe zostały poinformowane o podłożeniu ładunków wybuchowych w budynkach dziewięciu szkół i instytucji na terenie miasta.
Służby potraktowały sprawę poważnie i przystąpiły do sprawdzania kolei każdego z wymienionych miejsc. Akcja nie zakłóciła funkcjonowania kontrolowanych instytucji — ponieważ policja nie rekomendowała ich ewakuacji.
Dzisiaj rano wpłynęło osiem zawiadomień dotyczących łącznie dziewięciu szkół i instytucji. Policjant rozpoznania pirotechnicznego sprawdził wszystkie lokalizacje i nie ujawnił potencjalnych materiałów wybuchowych. Alarmy nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości - powiedział nam oficer prasowy policji w Żorach asp. Marcin Leśniak.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Policja i straż pożarna przez kilka godzin sprawdzały dokładnie każde miejsce, które zgłosił sprawca lub sprawcy całego zamieszkania. Zaraz po zakończeniu weryfikacji zagrożenia policja rutynowo rozpocznie poszukiwanie sprawcy lub sprawców zawiadomień.
W takiej sytuacji każdorazowo prowadzone jest dochodzenie w celu sprawdzenia tej nieprawdziwej informacji — alarmowania bez rzeczywistego zagrożenia - powiedział asp. Marcin Leśniak.
Jeżeli policja namierzy sprawcę lub sprawców fałszywych alarmów bombowych w Żorach — o ich losie zadecyduje sąd. Grozić im mogą bardzo surowe kary. Za tego typu "żarty" nowelizowany w 2022 roku kodeks karny przewiduje od lat 2 do nawet 15 lat pozbawienia wolności.
Kto wiedząc, że zagrożenie nie istnieje, zawiadamia o zdarzeniu, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób(...) lub stwarza sytuację, mającą wywołać przekonanie o istnieniu takiego zagrożenia (...) podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. (...) Jeżeli sprawca (...) zawiadamia o więcej niż jednym zdarzeniu, podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 15 - czytamy w kodeksie karnym - art. 224a odnoszącego siędo fałszywego zawiadomienia o zagrożeniu.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.