Hybrydy zyskują przewagę nad elektrykami
Dlaczego Polacy chętniej wybierają hybrydy? Kluczowe czynniki to:
- Brak konieczności ładowania, co czyni je wygodniejszymi w codziennej eksploatacji.
- Niższa cena w porównaniu do aut elektrycznych.
- Większy zasięg i mniejsza zależność od rozwijającej się wciąż infrastruktury ładowania.
Wtórny rynek samochodów niskoemisyjnych – rosnąca liczba przerejestrowań
Analiza autoDNA pokazują dynamiczny wzrost liczby przerejestrowań pojazdów niskoemisyjnych w Polsce:
- Elektryczne: wzrost o 67,79% rok do roku.
- Hybrydowe: wzrost o 90,10% rok do roku.
To pokazuje, że rynek wtórny dla takich pojazdów nabiera znaczenia, a Polacy coraz częściej kupują używane elektryki i hybrydy.
Import niskoemisyjnych pojazdów – skąd sprowadzamy auta?
Polska importuje samochody elektryczne głównie z:
Niemiec, Francji, Holandii, Belgii i Szwecji.
W przypadku samochodów o napędzie hybrydowym dominują:
Niemcy, Stany Zjednoczone, Japonia, Belgia i Francja.
Czy samochody niskoemisyjne doznają szkód tak często jak spalinowe?
Analiza danych autoDNA z 2024 roku dot. samochodów niskoemisyjnych pokazuje, że samochody elektryczne i hybrydowe są narażone na podobne rodzaje uszkodzeń co tradycyjne pojazdy spalinowe. Do najczęstszych należą:
- Uszkodzenia nadwozia (otarcia, kolizje),
- Problemy z zawieszeniem,
- Awaryjność układu elektrycznego (w elektrykach),
- Usterki układu hybrydowego (w hybrydach).
Warto pamiętać, że zarówno hybrydy, jak i elektryki, często są sprowadzane do Polski po szkodach. Dane autoDNA, lidera rynku raportów historii pojazdu z 15-letnim doświadczeniem, potwierdzają tę tendencję – w 2024 roku liczba sprawdzeń historii aut elektrycznych i hybryd wzrosła aż o 72,70%.
Dlatego sprawdzenie historii pojazdu przed zakupem staje się kluczowe. Raporty autoDNA — tworzone na podstawie danych z ponad 50 000 źródeł, pozwalają zmniejszyć ryzyko zakupu samochodu z ukrytymi szkodami.