Jako użytkownicy mamy wobec opakowań bardzo sprecyzowane oczekiwania. Muszą być trwałe – w niezmienionej formie służyć przez cały okres użytkowania oraz wygodne – dobrze leżeć w rękach i łatwo się otwierać. Muszą też być bezpieczne – mają przede wszystkim chronić produkt, ponieważ pęknięte kapsułki do prania czy pasta, która wycieknie z tubki – to coś czego konsumenci nie zapominają. Powinny być też estetyczne – lubimy otaczać się ładnymi przedmiotami, nawet jeśli są to "tylko" opakowania kosmetyków czy detergentów. A to wszystko powinno być w formie ułatwiającej troskę o środowisko!
Na potrzeby konsumentów on niemal 200 lat odpowiada Procter & Gamble, tworząc kolejne innowacje. Tylko w ostatnim czasie koncern wprowadził szereg zaawansowanych technologicznie rozwiązań redukujących zastosowanie pierwotnego plastiku w opakowaniach takich marek jak m.in. Ariel, Lenor, Gillette czy Always, obecnych w 90 proc. polskich domów.
Innowacje, które sprawiają że codzienne życie jest lepsze
– Wykorzystujemy najnowsze technologie i współpracujemy z zewnętrznymi partnerami – wszystko po to, by dzięki naszym innowacjom życie konsumentów było coraz lepsze. Jednocześnie dbamy o to, aby nasze działania i produkty miały jak najmniejszy wpływ na środowisko. Wierzymy, że takie podejście sprawi, że dbałość o ekologię w codziennym życiu będzie łatwiejsza oraz bardziej kusząca dla każdego – mówi Justyna Rymkiewicz, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Europie Środkowej, P&G.
I tak się dzieje. Troska o środowisko naturalne pozostaje istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez konsumentów, jednak produkt i jego opakowanie w żadnym stopniu nie mogą być efektem jakichkolwiek kompromisów – w obu przypadkach oczekujemy najwyższej jakości.
Co więcej, opakowania nie tylko powinny być bardziej przyjazne środowisku, ale nadal muszą chronić produkt, zapewniać komfort użytkowania i być wytrzymałe. Do tej pory było to domeną opakowań z plastiku.
Karton zamiast plastiku. Czy to możliwe?
Cel firma ma ambitny. Do 2030 r. opakowania produktów Procter & Gamble w 100 proc. mają się nadawać do recyklingu lub wielokrotnego użytku. Równocześnie koncern dąży do zmniejszenia zużycia plastiku pierwotnego w swoich opakowaniach o 50 proc. Jak zamierza to osiągnąć?
Firma sięga m.in. po plastik pochodzący z recyklingu poużytkowego (PCR), wprowadzając go do opakowań swoich marek. Od 2023 r. wszystkie opakowania płynów do płukania Lenor w 100 proc. są wykonane z PCR*, a także nadają się do ponownego przetworzenia. Lenor, jako pierwsza z marek P&G, wykorzystuje ten surowiec we wszystkich swoich produktach i na taką skalę.
Koncern testuje też inne tworzywa, w tym karton. Efekt? Od niedawna dostępne na polskim rynku opakowanie kapsułek Ariel ECOCLIC® zostało wykonane z kartonu, który w 70 proc. pochodzi z recyklingu. Materiał posiada certyfikat Forest Stewardship Council (FSC), będący gwarancją, że użyty surowiec pochodzi z lasów zarządzanych w zrównoważony sposób, a także nadaje się do ponownego przetworzenia. Tylko w Europie innowacja ta pozwala zaoszczędzić 6500 ton tworzyw sztucznych.
Plastik udało się też zastąpić kartonem w takich markach jak Gillette i Gillette Venus. Nowe opakowania maszynek systemowych (z wymienianymi główkami) w ponad 50 proc. są wykonane z certyfikowanych przez FSC włókien pochodzących z recyklingu. Z kolei znajdująca się wewnątrz opakowania tacka na maszynkę to w 95 proc. papier pochodzący z odzysku. Co ciekawe, opakowania z kartonu są nie tylko zrównoważone, ale też zapewniają wygodę korzystania dla konsumentów – otwiera się je dużo łatwiej niż te z grubego plastiku.
W laboratoriach P&G powstał również cienki i wytrzymały papier nadający się do recyklingu, w który są opakowane produkty Always Cotton Protection Pad.
Zmiana, która ma znaczenie
Wprowadzane przez P&G innowacje w ciągu zaledwie dwóch lat (2020-2022) pozwoliły podwoić wykorzystanie przez koncern plastiku z recyklingu. Biorąc pod uwagę, że marki P&G cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie, mówimy o ogromnej skali. Skali, która w realny sposób pozwala ograniczać wpływ na środowisko i jest krokiem w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.
Innowacyjne opakowania takich marek jak Ariel, Lenor, Gillette czy Always sprawiają, że codzienne wybory są łatwiejsze i bardziej kuszące. Każdy z nas może dołożyć swoją cegiełkę do zmniejszenia zużycia plastiku. Pamiętajmy, pozornie niewielkie zmiany mogą mieć ogromne znaczenie dla planety.
*Nie dotyczy etykiety i nakrętki