*Może to absurdalne, ale prawdziwe. *Wyniki badania opublikowanego w „Journal of Sport and Exercise Psychology”, a przeprowadzonego na grupie sportowców pokazują, że gracze byli bardziej skuteczni na boisku, kiedy wcześniej skonfrontowano ich ze świadomością własnej śmiertelności. Strach przed śmiercią jest źródłem motywacji i podstawą naszych działań, jak wynika z teorii opanowania trwogi autorstwa psychologów Jeffa Greenberga, Sheldona Solomona i Thomasa Pyszczynskiego. Dlatego chcemy osiągnąć tak wiele rzeczy w naszym życiu i odnieść sukces. Po śmierci te działania i ich wyniki będą naszym dziedzictwem i zapewnią symboliczną nieśmiertelność.
*Myślący o śmierci grają lepiej. *W jednym z eksperymentów badacze poprosili koszykarzy, żeby przed rozpoczęciem meczu wypełnili jeden z dwóch kwestionariuszy. W pierwszym proszono o wyrażenie swoich uczuć na temat śmierci. Drugi polegał na opisie odczuć związanych z koszykówką. Okazało się, że skuteczniej grali zawodnicy, którzy wypełniali kwestionariusz o śmiertelności. Kiedy porównano wyniki aktualnej rozgrywki z wynikami, które badani osiągają zazwyczaj, okazało się, że wypadli w meczu aż o 40 proc. lepiej.
*W kolejnym badaniu wzięto pod lupę bejsbolistów. *Tuż przed rozpoczęciem meczu gracze mieli kontakt z asystentem prowadzącego badanie, który miał na sobie koszulkę z czaszką na białym tle. W drugim przypadku gracze nie byli konfrontowani z symbolami śmierci. Zgodnie z oczekiwaniami okazało się, że zawodnicy, którzy widzieli koszulkę z czaszką wypadli o 30 proc. lepiej na boisku, niż ci, którzy widzieli drugą koszulkę. Dlaczego tak się stało?
Świadomość kresu życia motywuje sportowców. Być może więc odkryliśmy potencjalnie skuteczny sposób, aby motywować ludzi również w innych dziedzinach życia - mówią naukowcy z University of Arizona z Uri Lifshinem i Colinem Zestcottem na czele.
Pargniemy nieśmiertelności. Lęk przed śmiercią może motywować do poszukiwania aktywności, które mogą nam zapewnić sobie choćby namiastkę wiecznego życia: sukcesów, przyjaźni, hobby. Bo przecież wszyscy szukamy czegoś, co przetrwa dłużej niż my sami, dodają naukowcy.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.