W sklepie przykładamy telefon do terminalu i w ciągu kilku sekund transakcja zostaje zaakceptowana, a my możemy wyjść z nowymi ubraniami. I niezależnie od tego, czy wysyłamy lub odbieramy pieniądze jako konsument, pracownik czy właściciel firmy, oczekujemy, że płatności międzynarodowe – nawet te wykonywane między dwoma kontynentami – będą wygodne, przejrzyste i bezproblemowe – tak jak te, do których jesteśmy przyzwyczajeni u siebie w kraju.
Jednym z wielu czynników, które spowodowały wzrost zainteresowania płatnościami natychmiastowymi, jest rozwój tzw. gig economy ("ekonomii fuch" lub "ekonomii pracy dorywczej"). Pandemia pokazała, że w wielu różnych zawodach możemy pracować zdalnie. Z tej możliwości korzystają między innymi tzw. cyfrowi nomadzi. Decydują się oni na przeprowadzkę do innego kraju, czasem także do leżącego na innym kontynencie niż ten, z którego pochodzą. Mieszkając w nowych miejscach, szukają zleceń za pośrednictwem internetu i współpracują ze zleceniodawcami z całego świata. Szybkie i wygodne płatności za usługi i wykonaną pracę decydują o ich "być albo nie być". Niezawodne, szybkie i tanie przelewy pomiędzy krajami pomagają im rozwijać swoją działalność i są kluczowe, aby tacy freelancerzy mogli być konkurencyjni na rynku.
Gig economy to nie tylko pracujący z innych krajów, ale także ci, którzy poszukują pracy w niepełnym wymiarze godzin, np. jako kierowcy taksówek czy dostawcy. Dzięki dodatkowym zajęciom mogą mieć większą swobodę w organizowaniu pracy, godzić różne obowiązki czy też dorobić do budżetu domowego. Potrzebują jednak, żeby zapłata za wykonaną pracę, np. za dowóz zamówienia z restauracji do konsumenta, wpłynęła natychmiast na ich konto. Ten model wypłat pozwala im utrzymać płynność finansową, wymaga jednak zaawansowanych rozwiązań w kontekście systemu płatności i przelewów.
Przyszłość przelewów zagranicznych
Zmiany w przelewach międzynarodowych to również spojrzenie w przyszłość. Przedstawiciele pokolenia alfa uważają, że w pracy nie obędą się bez social mediów, sztucznej inteligencji czy wirtualnej rzeczywistości[1]. To, jak myślą o technologii, pokazuje ich jasne oczekiwanie – ma ona przede wszystkim zapewnić im "pełną wygodę", czyli ułatwiać ich życie, oszczędzać czas, pozwalając skupiać się na rzeczach, które są dla nich ważne. Co więcej, cztery piąte (81 proc.) dzieci w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo[2], prowadzić małą firmę albo mieć jakiś poboczny biznes. Jeśli młode pokolenie wytrwa w deklarowanych przekonaniach, w perspektywie pięciu-dziesięciu lat może ono całkowicie zmienić nasze wyobrażenie o tym, jak powinny działać firmy i społeczności. Na te zmiany trzeba być gotowym już teraz, a doświadczenia muszą nadążać za oczekiwaniami. Dlatego tak ważna jest możliwość tworzenia płatności, które będą intuicyjne, szybkie i dostosowane do potrzeb przelewającego i otrzymującego przelew, niezależnie od tego, pomiędzy jakimi krajami taki transfer jest wykonywany. Ma to kluczowe znaczenie dla pobudzania innowacji.
Pieniądze nie potrzebują paszportu, ale wymagają innowacji
- Rządy, banki i fintechy coraz częściej sięgają po technologię, aby sprostać wymaganiom zarówno konsumentów, jak i firm na całym świecie, wchodząc tym samym w nową erę przelewów pomiędzy różnymi krajami, także tymi spoza Unii Europejskiej. Visa, jako jedna z firm, które kształtują międzynarodowy ekosystem płatności, wdrożyła cyfrowe rozwiązania, które usprawniają zagraniczne przepływy pieniężne – mówi Katarzyna Szumilas, główna menedżerka ds. rozwoju Visa Direct w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nordyckich i bałtyckich, Visa.
Dla przykładu, Visa Direct jest częścią rozwoju strategii Visa, która wykracza poza płacenie kartą w sklepie. To rozwiązanie, które ułatwia natychmiastowe przelewy międzynarodowe na karty, na rachunki i do portfeli cyfrowych w ponad 190 krajach i terytoriach[3]. Ta usługa ma wiele zastosowań, takich jak płatności zagraniczne między osobami (P2P) i przelewy z konta na konto, wypłaty biznesowe i rządowe dla osób fizycznych lub małych firm, rozliczenia handlowe i zwroty kosztów. Z kolei sieć Visa B2B Connect to rozwiązanie, które umożliwia firmom realizowanie przelewów zagranicznych na rzecz innych firm w czasie rzeczywistym, eliminując utrudnienia, dostarczając szeroki zakres danych związanych z płatnościami i umożliwiając śledzenie płatności.
Najnowsze technologie, w tym zaawansowane rozwiązania Visa oraz współpraca różnych podmiotów z branży, mogą pomóc spełniać marzenia konsumentów i firm o wygodnym przepływie pieniędzy bez granic.
Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.
[1] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.
[2] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.
[3] Faktyczna dostępność środków zależy od otrzymującej instytucji finansowej i regionu.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.