W 2022 roku w Unii Europejskiej zużyto 29,8 miliarda lekkich plastikowych toreb na zakupy, co stanowi spadek o 4,7 miliarda sztuk w porównaniu z rokiem 2021. Jak podaje belgijski portal "Moustique", oznacza to, że średnio każda osoba w UE zużyła w tym czasie 66,6 foliówek, co stanowi spadek o 10,8 torby (-14 proc.) na osobę w porównaniu do poprzedniego roku.
Wśród krajów UE, które udostępniły dane, najwyższe zużycie toreb plastikowych odnotowały: Litwa (249 toreb na osobę), Łotwa (193 torby) oraz Czechy (185 toreb). Warto zaznaczyć, że większość z tych toreb to bardzo lekkie torby na zakupy, których grubość ścianki wynosi mniej niż 15 mikrometrów (mikronów).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czytaj także: Zaskakujące zjawisko w Polsce. Było widoczne z kosmosu
Polacy używają coraz mniej foliówek
Najniższe zużycie plastikowych toreb na zakupy odnotowały kraje takie jak Belgia (4 torby na osobę), Polska (7 toreb) oraz Portugalia (13 toreb). Zgodnie z wymogami dyrektywy UE, wszystkie państwa członkowskie wprowadziły środki mające na celu ograniczenie zużycia plastikowych toreb.
Celem Unii Europejskiej jest, aby do 31 grudnia 2025 roku średnie zużycie nie przekroczyło 40 toreb na osobę rocznie. Jak informuje belgijski portal "Moustique", warto jednak zaznaczyć, że cel ten nie obejmuje bardzo lekkich toreb, których grubość ścianki wynosi poniżej 15 mikrometrów.
Jak wyjaśnia Eurostat, różnice w zużyciu toreb na osobę wynikają z wielu czynników. Ważną rolę odgrywa efektywność wprowadzonych działań, która zależy od specyfiki ekonomicznych, społecznych i politycznych uwarunkowań w poszczególnych krajach.
Czytaj także: Zagraniczne media w szoku. Rozpisują się o polskiej wsi
Co więcej, niektóre państwa UE zaczęły ograniczać zużycie toreb już w latach 2018-2022, podczas gdy inne wprowadziły takie działania dopiero później, w dłuższym okresie. Kolejnym czynnikiem wpływającym na te różnice jest stosowanie różnych metod obliczania zużycia plastikowych toreb w poszczególnych krajach.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.