Strefa czystego transportu w Niemczech obowiązuje od 2008 roku. Początkowo ustanawiano je w największych miastach: Berlinie, Kolonii, Hanowerze, czy Frankfurcie, ale szybko zaczęły je adoptować również mniejsze miejscowości np. dziewięciotysięczne miasteczko Ilsfeld w Badenii-Wirtembergii.
Do dzisiaj takie strefy ustanowiono w 58 miastach. Największą jest wspólna strefa 13 miast Zagłębia Ruhry, która obejmuje ok. 850 km2, czyli tyle co łączna powierzchnia Warszawy i Krakowa (844 km2).
Czytaj także: Polska miss Euro gotowa na turniej. Co za stroje!
Ustanawianie stref jest wyłączną kompetencją miast. Na przykład Hamburg, który jest drugim co do liczebności mieszkańców miastem w Niemczech, takiego rozwiązania nie posiada. Stref ekologicznych nie znajdziemy w 5 z 16 niemieckich landów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przy okazji Euro 2024, które odbędzie się właśnie w Niemczech, polscy kibice muszą pamiętać o tych strefach. Jak podkreśla interia.pl, ambicją Niemców jest zorganizowanie najbardziej ekologicznych, przyjaznych środowisku i najmniej emisyjnych mistrzostw w dziejach.
Mistrzostw stojących w kontrze do koszmaru w Katarze, gdy podczas mundialu normy emisji zostały przekroczone po wielokroć, a turniej był gwałtem na naturze. Wiele obostrzeń i zmian wprowadzonych w Niemczech przed Euro 2024 ma ułatwić przejście piłkarskich mistrzostw w erę dbania o środowisko.
Czytaj także: Legenda ocenia szansę Polski. "Można to wykorzystać"
Przykład? Polscy piłkarze na mecze nie będą podróżować samolotem. Do dwóch spotkań dojadą autobusem, a do jednego premierowo pociągiem.
Wracając do stref czystego transportu. Umweltplakette, czyli niemieckie eko nalepki wymagane w aż 48 miejscach kraju, w tym wielu miastach jak Berlin, Hamburg i Dortmund, gdzie biało-czerwoni grają swoje mecze.
Polacy muszą kupić specjalne nalepki
To ważna informacja dla polskich kibiców, którzy wybierają się na Euro własnymi samochodami. nalepka jest wydawana na podstawie tego dowodu, bez badania spalin. Niemal wszystkie samochody od lat dziewięćdziesiątych są wyposażone w katalizator trójdrożny, zatem niemal wszystkim przysługuje nalepka zielona.
Taka nalepka kosztuje kilkanaście euro i można ją zamówić w internecie. Warto pamiętać, by sprawdzić czy nalepka ma wpisany numer. In blanco jest nieważna.