Ostre pożegnanie
Universal Music Group (UMG) opublikował list otwarty, w którym ogłasza usunięcie swojego katalogu z popularnego serwisu internetowego - TikTok. Największa grupa biznesowa oraz rodzina wytwórni płytowych w przemyśle muzycznym oskarżyła chińskiego giganta o próbę "znęcania się" i "zastraszania" ich, aby "zaakceptowali umowę o wartości niższej niż poprzednia umowa, znacznie niższej niż godziwa wartość rynkowa i nieodzwierciedlająca ich wykładniczego wzrostu".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W swoim liście otwartym UMG oświadcza, że firma omawiała z TikTok-iem "odpowiednie wynagrodzenie" dla swoich artystów i autorów piosenek, którzy "stracili przez działanie sztucznej inteligencji (AI)":
Zawsze będziemy walczyć o naszych artystów i autorów piosenek oraz bronić twórczej i komercyjnej wartości muzyki - czytamy w liście otwartym UMG
Na odpowiedź TikTok-a nie trzeba było długo czekać. Przedstawiciele serwisu internetowego zarzucają UMG, że przekładają własną chciwość nad interesy swoich artystów. Chińczycy bronią się wobec zarzutów o niedbanie interesów artystów:
Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universal, faktem jest, że zdecydowali się odejść od potężnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów. TikTok był w stanie zawrzeć umowy typu "najpierw artysta" z każdą inną wytwórnią i wydawcą. Najwyraźniej samolubne działania Universal nie leżą w najlepszym interesie artystów, autorów piosenek i fanów - czytamy w oświadczeniu TikTok
Popularna chińska platforma tylko w ubiegłym roku miała zarobić prawie 20 miliardów dolarów przychodów z reklam.
Czytaj również: Politycy komentują list Dudy. Nie obyło się bez uszczypliwości
Bez przebojów
Co fiasko rozmów UMG z TikTok-iem oznacza w praktyce? Użytkownicy chińskiego serwisu internetowego będą musieli zapomnieć o dodawaniu do swoich filmików muzyki takich gwiazd jak Taylor Swift, The Weeknd, ASAP Rocky, Bob Dylan i praktycznie każdego znanego Wam artysty, bądź zespołu z radia i telewizji.
Ponadto chiński gigant bez katalogu UMG może nie być chętny tak chętny do zainwestowania w nowy projekt Tik Tok Music, który miał konkurować z innymi mediami streamingowymi jak Spotify, czy Tidal.
Czytaj także: Andrzej Duda na szczycie światowej anty listy