Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Adam Dąbrowski
Adam Dąbrowski | 
aktualizacja 

Dziś się zacznie. TikTok bez Taylor Swift i wielu więcej

1

31 stycznia skończyła się umowa między Universal Music Group, a TikTokiem i nie zostanie ona przedłużona. Co to oznacza w praktyce? Między innymi zapomnijcie o challenge'ach w rytm swoich ulubionych przebojów.

Dziś się zacznie. TikTok bez Taylor Swift i wielu więcej
Zerwanie współpracy UMG z Tik-Tokiem przyniesie niewesołe zmiany dla użytkowników chińskiego giganta (zdjęcie ilustracyjne) (materiały partnera)

Ostre pożegnanie

Universal Music Group (UMG) opublikował list otwarty, w którym ogłasza usunięcie swojego katalogu z popularnego serwisu internetowego - TikTok. Największa grupa biznesowa oraz rodzina wytwórni płytowych w przemyśle muzycznym oskarżyła chińskiego giganta o próbę "znęcania się" i "zastraszania" ich, aby "zaakceptowali umowę o wartości niższej niż poprzednia umowa, znacznie niższej niż godziwa wartość rynkowa i nieodzwierciedlająca ich wykładniczego wzrostu".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Msza za Michaela Jacksona. Intencję zamówiła starsza pani

W swoim liście otwartym UMG oświadcza, że firma omawiała z TikTok-iem "odpowiednie wynagrodzenie" dla swoich artystów i autorów piosenek, którzy "stracili przez działanie sztucznej inteligencji (AI)":

Zawsze będziemy walczyć o naszych artystów i autorów piosenek oraz bronić twórczej i komercyjnej wartości muzyki - czytamy w liście otwartym UMG

Na odpowiedź TikTok-a nie trzeba było długo czekać. Przedstawiciele serwisu internetowego zarzucają UMG, że przekładają własną chciwość nad interesy swoich artystów. Chińczycy bronią się wobec zarzutów o niedbanie interesów artystów:

Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universal, faktem jest, że zdecydowali się odejść od potężnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów. TikTok był w stanie zawrzeć umowy typu "najpierw artysta" z każdą inną wytwórnią i wydawcą. Najwyraźniej samolubne działania Universal nie leżą w najlepszym interesie artystów, autorów piosenek i fanów - czytamy w oświadczeniu TikTok

Popularna chińska platforma tylko w ubiegłym roku miała zarobić prawie 20 miliardów dolarów przychodów z reklam.

Bez przebojów

Co fiasko rozmów UMG z TikTok-iem oznacza w praktyce? Użytkownicy chińskiego serwisu internetowego będą musieli zapomnieć o dodawaniu do swoich filmików muzyki takich gwiazd jak Taylor Swift, The Weeknd, ASAP Rocky, Bob Dylan i praktycznie każdego znanego Wam artysty, bądź zespołu z radia i telewizji.

Ponadto chiński gigant bez katalogu UMG może nie być chętny tak chętny do zainwestowania w nowy projekt Tik Tok Music, który miał konkurować z innymi mediami streamingowymi jak Spotify, czy Tidal.

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
MŚ w Trondheim. Które miejsce zajęli polscy skoczkowie?
Przełomowe odkrycie. Znaleźli narzędzia z kości sprzed 1,5 miliona lat
Konflikt przewoźników w Zakopanem. Groźby, przebijanie opon i wybijanie szyb
Piłkarz skandalista zaczyna znów rozrabiać? Wydał pokaźną kwotę
Były sołtys Kątów Rybackich w centrum skandalu. Jego partnerka zabrała głos
Kibice czekają na nią jak na mecze. Znana prezenterka wyglądała obłędnie
Leśnicy pokazali nagranie z Bieszczadów. "Wybudziły się"
Będzie koncert podczas finału Mistrzostw Świata 2026. Wiadomo, kto zagra
Grozi Ameryce. Kim Jo Dzong zapowiada eskalację działań strategicznych
Boli od samego patrzenia. Dynamiczna interwencja strażaków
Duńczycy proponują alternatywę dla NATO. Czy dojdzie do nowego sojuszu
Naukowcy oburzeni. Takiej hybrydy świat jeszcze nie widział
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić