Gawkowski zaznaczył, że cyfrowa rewolucja staje się rzeczywistością, a technologie, które ułatwiają codzienne życie, są już powszechne. Projekt e-Doręczenia ma uprościć procesy e-administracji i przyspieszyć komunikację między urzędami a obywatelami.
Przeczytaj też: Wyciekły pesele. Atak na EuroCert ujawnia skalę cyberzagrożeń
Wicepremier podkreślił, że zarówno mieszkańcy dużych miast, jak i małych miejscowości powinni widzieć w administracji przyjaciela. Wdrożenie e-Doręczeń ma na celu szybkie załatwianie spraw urzędowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Usługa została zaprojektowana tak, by umożliwić przesyłanie listów za pomocą komputera, smartfona czy tabletu, podnosząc przy tym ogólne bezpieczeństwo korespondencji dzięki unikalnym adresom ADE.
Wyzwania i liderzy wdrażania
Gawkowski przyznał, że wdrażanie e-Doręczeń nie jest łatwe i wymaga zaangażowania oraz zaufania obywateli. Operatorem systemu jest Poczta Polska, która ma zapewnić bezpieczeństwo urzędnikom i urzędom.
Polska była już liderem w europejskiej administracji, m.in. dzięki e-recepcie. W kujawsko-pomorskim z e-Doręczeń korzysta ponad 2100 instytucji, co czyni region liderem w kraju.
Elektroniczna komunikacja w praktyce
Metoda e-Doręczeń zostanie wdrożona w różnych sektorach publicznych oraz zawodach zaufania publicznego. Od 2025 roku urzędy miast, gmin, starostwa, skarbówki, ZUS, KRUS oraz organizacje związane z ochroną zdrowia i edukacją będą zobligowane do obsługi tego systemu.
e-Doręczenia ruszyło 1 stycznia 2025
Od 1 stycznia 2025 r. możliwe jest oficjalne wysyłanie i odbieranie pism urzędowych przez e-Doręczenia, co stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego.
Usługa ta zapewnia wygodną, tańszą i bezpieczniejszą wymianę korespondencji między instytucjami, przedsiębiorcami i obywatelami. Na stronie projektu dostępna jest wyszukiwarka podmiotów korzystających z e-Doręczeń.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.