oprac. Anna Wajs-Wiejacka|

Naukowcy odkryli kolejne sekrety Tytana. "To dopiero pierwszy krok"

Choć sonda Cassini uległa zniszczeniu w 2017 roku, naukowcy nadal analizują zebrane przez nią dane. Te pozwoliły na odkrycie kolejnej tajemnicy Tytana, największego księżyca Saturna. Badacze zapowiadają, że "to dopiero pierwszy krok" i że kolejne tajemnice już wkrótce ujrzą światło dzienne.

Naukowcy odkryli kolejne sekrety Tytana. "To dopiero pierwszy krok"
Naukowcy odkryli kolejne tajemnice Tytana, największego księżyca Saturna. (Getty Images, Igor_Filonenko)

Należąca do NASA sonda kosmiczna Cassini-Huygens zakończyła swoją 20-letnią misję badania Saturna i jego satelitów siedem lat temu, kiedy zanurzyła się w atmosferze gazowego olbrzym. Mimo to nadal dostarcza wielu niezwykłych danych naukowych. Korzystając z danych radarowych zebranych przez sondę Cassini, astronomowie z Cornell University zebrali nowe informacje na temat oceanów Tytana, które składają się z węglowodorów, przede wszystkim metanu i etanu.

Zespołowi, którego członkiem był Valerio Poggiali, badacz z Cornell Center for Astrophysics and Planetary Science (CCAPS), udało się nie tylko przeanalizować skład, znajdujących się w pobliżu bieguna północnego mórz Tytana, ale także zbadać ich powierzchnię.

Naukowcy odkryli, że w spokojnych morzach metanu występują łagodne prądy pływowe. Jak wskazuje portal space.com, jest to coś, czego nie udało się wykazać wcześniejszymi badaniami.

Zobacz także: Sensacja w Egipcie. Starożytne odkrycie z dna Nilu

Dane z radaru balistycznego wykorzystywane przez Poggiali i współpracowników zostały zebrane przez sondę Cassini podczas czterech przelotów w dniach 17 maja, 18 czerwca i 24 października 2014 r., a następnie ponownie 14 listopada 2016 r. Radar, w który wyposażona była sonda Cassini, zarejestrował fale o średnicy około 3,3 milimetra. Tam, gdzie morza węglowodorowe stykały się z wybrzeżem, wysokość fal wzrosła do zaledwie 5,2 milimetra. To jednoznacznie wskazuje istnienie słabych prądów pływowych.

"To pierwszy krok". Naukowcy nadal analizują dane

Naukowcy przeanalizowali dane z obserwacje trzech mórz polarnych Tytana: Kraken Mare, Ligeia Mare i Punga Mare. Odkryli, że skład powierzchniowych warstw mórz węglowodorowych zależy od lokalizacji i szerokości geograficznej. Doszli też do wniosku, że na Tytanie może występować zjawisko podobne do tego, które znamy z naszej planty.

Trwa ładowanie wpisu:twitter
Odkryliśmy również przesłanki, że rzeki zasilające morza są czystym metanem, dopóki nie wpłyną do otwartych mórz płynnych, które są bardziej bogate w etan. To tak, jak na Ziemi, gdzie rzeki słodkowodne wpływają do słonej wody oceanów i mieszają się ze nią — przekazał Poggiali.

Poggiali dodał, że zespół kontynuuje pracę z danymi wygenerowanymi przez sondę Cassini w ciągu 13 lat badań Tytana. - Istnieje kopalnia danych, która wciąż czeka na pełną analizę, która powinna przynieść więcej odkryć. To dopiero pierwszy krok – podsumował.

Wyniki badań zespołu opublikowano we wtorek (16 lipca) w czasopiśmie "Nature Communications".