Aby skutecznie przeciwdziałać przestępstwom internetowym, Meta wdrożyła nowe narzędzie o nazwie Fraud Intelligence Reciprocal Exchange (FIRE). Program ten, oparty na sztucznej inteligencji, został zaprojektowany, aby minimalizować ryzyko strat finansowych użytkowników, które są efektem działań oszustów.
Głównym celem FIRE jest wykrywanie i eliminowanie stron oraz kont promujących fałszywe informacje, podszywających się pod celebrytów i znane osobistości.
Przeczytaj też: Spożyli grzybowe żelki. Nastolatkowie trafili do szpitala
Sytuacja w Australii stała się szczególnie poważna ze względu na liczne przypadki wykorzystania technologii deepfake. Oszuści, podszywając się pod znane postacie, w tym miliarderów i celebrytów, promowali fałszywe inwestycje, głównie związane z kryptowalutami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z pomocą sztucznej inteligencji przestępcy tworzyli wiarygodnie wyglądające materiały wideo, manipulując obrazem twarzy, co sprawiało, że ofiary wierzyły w autentyczność reklamowanych ofert.
Program FIRE, stworzony we współpracy z bankami, ma za zadanie monitorować sieć, zbierać informacje o oszustwach i blokować fałszywe strony. Jak podaje portal mashable.com, narzędzie to już zablokowało ponad 8000 fałszywych stron oraz udaremniło 9000 prób oszustw.
Oszuści żerują na użytkownikach Facebooka także w Polsce
Jak podaje "Radio Zet", problem oszustw internetowych nie ogranicza się jednak wyłącznie do Australii. Zjawisko to zyskuje na sile także w Europie, w tym w Polsce. Niedawno przestępcy w naszym kraju wykorzystali tragedię mieszkańców Dolnego Śląska i Opolszczyzny, którzy ucierpieli w wyniku wrześniowej powodzi.
Kiedy ruszyły oficjalne zbiórki pieniędzy na pomoc poszkodowanym, oszuści stworzyli fałszywe strony internetowe i aukcje, które miały na celu wyłudzenie pieniędzy lub danych osobowych. Funkcjonariusze z Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) odkryli aż 117 takich fałszywych zbiórek.
Przeczytaj też: Barykadował drogę w środku miasta. Tak to się skończyło
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.