Patrząc na niewielką dziurę w szybie, szczególnie podczas pierwszego lotu samolotem, można się nie na żarty przestraszyć. Spokojnie, okno składa się z kilku warstw i tylko środkowa zawiera otwór.
Małe otwory o wielkiej mocy
Mała szczelina pomaga regulować ciśnienie w samolocie, dzięki czemu podróż jest znacznie przyjemniejsza dla pasażerów.
Czytaj także: 20-latka urodziła w samolocie. Dziecko wyrzuciła
"Szyby są zaprojektowane tak, aby załagodzić tę różnicę ciśnienia między pokładem a niebem" - wyjaśnia pilot Mark Vanhoenacker.
"Zarówno środkowa, jak i zewnętrzna szyba są wystarczająco mocne, aby samodzielnie wytrzymać różnicę ciśnień, ale to zewnętrzna szyba wytrzymuje ten nacisk — dzięki otworowi odpowietrzającemu" - dodaje.
Otwór odpowietrzający pełni jeszcze jedną ważną funkcję - mała szczelina umożliwia ucieczkę wilgoci z samolotu, zapobiegając tworzeniu się mgły na oknie.
Co oznacza trójkąt nad oknem?
Z kolei nad oknem można dostrzec czasem niewielkie nalepki z czarnym trójkątem. W jakim celu są naklejane? Pozwalają załodze zidentyfikować miejsca, w którym najlepiej widoczne są skrzydła.
Te ostatnie posiadają bowiem więcej zastosowań, niż się niektórym wydaje. Wytwarzają większą część siły nośnej, utrzymują silniki czy mieszczą w sobie paliwo. Zanim samolot wystartuje, załoga powinna spojrzeć przez okno i upewnić się, że ze skrzydłami (przynajmniej z zewnątrz) wszystko jest w porządku.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.