Na Tiktoku użytkowniczki o nazwie Bobobrica pojawiło się nagranie, na którym wyjaśnia swoim odbiorcom, jak zarobiła sporo pieniędzy na błędach linii lotniczych.
Podróżna otrzymała zwrot kosztów za opóźniony lot
Pamiętacie mój wyjazd w październiku do Chicago? Wtedy mój wylot z Warszawy się opóźnił i nie zdążyłam na lot do USA. Zostałam na jeden dzień w Portugalii. Wszystko pokryły linie lotnicze. To akurat super było - mówi dziewczyna w opublikowanym nagraniu.
Po powrocie postanowiła skorzystać ze swoich praw konsumenckich i za pomocą agencji wspierającej pasażerów linii lotniczych złożyła wniosek o odszkodowanie. Za opóźniony lub odwołany lot pasażerom przysługuje 250 600 euro (nawet ok. 2800 zł). W marcu otrzymała maila od agencji i mocno się zdziwiła.
Miałam trzy bilety i dostałam zwrot 1800 euro (ok. 8400 zł). Agencja pobrała za usługę 600 euro (ok. 2800 zł).
Podróżniczka za jeden bilet zapłaciła 220 euro (ok. 1000 zł), a dostała zwrot 400 euro (ok. 1800 zł). W sumie za wszystkie trzy bilety otrzymała 1200 euro, czyli 5600 zł.
Wniosek o odszkodowanie można złożyć również samodzielnie
Choć mały sukces tiktokerki zrobił szał na profilu, znaleźli się i użytkownicy, którzy przebili jej dokonania. Podróżna składała bowiem wniosek przez agencję, co oznacza, że część pieniędzy z odszkodowania musiała jej oddać. Niektórzy poszkodowani samodzielnie walczą z liniami lotniczymi.
Czytaj także: Razem trafili do schroniska. Ta historia zrobi wam dzień
"Ja zgłosiłam sama i dostałam zwrot w ciągu dwóch tygodni. Żadna filozofia. Jest do tego uniwersalny formularz" - napisała jedna z internautek. "Ja ostatnio spędziłam na koszt linii lotniczej dwa super dni i dostałam odszkodowanie 400 euro (ok. 1800 zł) za brak miejsca w samolocie" - napisał ktoś inny.
Kiedy przysługuje ci odszkodowanie za odwołany lot?
W przypadku linii europejskich, wylotu lub wlotu do UE i odwołanego lotu pasażerom w większości sytuacji przysługuje odszkodowanie. Istotne jest jednak kiedy przewoźnik poinformował pasażerów o tej sytuacji i czy odwołanie lotu nie było spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności niezależnych od przewoźnika. Odszkodowanie nie należy ci się bowiem, jeśli:
- przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu minimum na 2 tygodnie przed planowanym wylotem;
- w okresie 14 do 7 dni przed wylotem zaproponowano ci alternatywny lot (planowany max. 2 godziny wcześniej niż lot pierwotny, z lądowaniem późniejszym nie więcej niż 4 godziny w stosunku do pierwotnej godziny lądowania);
- w ciągu mniej niż 7 dni przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu i zaproponował lot alternatywny (start max. godzinę wcześniej przed planowanym lotem, lądowanie nie później niż 2 godziny w stosunku do pierwotnego planu).
- przyczyna odwołania lotu leży nie w gestii linii lotniczych, a sytuacji od niej niezależnych (np. strajk kontrolerów na lotnisku, zawirowania pogodowe itp.)