Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...

Chcą sprawdzić wiedzę przyszłych lekarzy. Koniec z dotychczasowymi zasadami

5

Egzaminatorzy chcą sprawdzić wiedzę wyniesioną ze studiów lekarskich, a nie zdolność do zapamiętania kilku tysięcy pytań. I zmieniają formułę egzaminów LEK i LDEK — wskazuje "Dziennik Gazeta Prawna". Zmiany zaczną obowiązywać już jesienią bieżącego roku.

Chcą sprawdzić wiedzę przyszłych lekarzy. Koniec z dotychczasowymi zasadami
Zmiana zasad egzaminowania przyszłych lekarzy (Getty Images, skynesher)

Egzaminy LEK i LDEK, kluczowe dla przyszłych lekarzy i dentystów, przechodzą istotne zmiany. Jak informuje "Dziennik Gazeta Prawna" cytowany przez Polską Agencję Prasową, celem jest lepsza ocena wiedzy zdobytej na studiach, a nie tylko umiejętność zapamiętywania pytań.

Już w jesiennej sesji 2025 r. absolwenci medycyny oraz studenci po dziesięciu semestrach sześcioletnich studiów będą zdawać egzaminy na zasadach sprzed 2021 r. Oznacza to, że 200 pytań w testach nie będzie pochodzić z jawnej bazy pytań z poprzednich lat.

Profesor Mariusz Klencki, dyrektor departamentu rozwoju kadr medycznych w Ministerstwie Zdrowia, potwierdził, że zmiany są efektem współpracy z Naczelną Izbą Lekarską. Prace nad nową formułą trwają od kilku miesięcy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: SONDA ULICZNA: na czym Polacy oszczędzają w sklepie spożywczym?

Znaczenie wyników egzaminów

LEK i LDEK to egzaminy państwowe, które są niezbędne do uzyskania pełnego prawa wykonywania zawodu lekarza i lekarza dentysty. Odbywają się dwa razy w roku: w lutym i we wrześniu. Egzamin ma formę testu z 200 pytaniami, z których każda ma pięć możliwych odpowiedzi.

Aby zdać, wystarczy uzyskać 56 proc. punktów, jednak dla przyszłych lekarzy kluczowe jest osiągnięcie jak najwyższego wyniku. To właśnie on decyduje o przyjęciu na wybraną specjalizację. W przypadku najbardziej obleganych dziedzin, takich jak dermatologia czy radiologia, wymagane są wyniki powyżej 85-90 proc. punktów.

Zmiany w formule egzaminów mają na celu lepsze przygotowanie przyszłych lekarzy do wyzwań zawodowych, stawiając na rzeczywistą wiedzę i umiejętności, a nie jedynie na zdolność do zapamiętywania testów. "Dziennik Gazeta Prawna" podkreśla, że to krok w stronę podniesienia jakości kształcenia medycznego w Polsce.

Autor: AWWA
Źródło:PAP
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Owsiak ostro o TV Republika. "Antyonkologiczna, antyhematologiczna, antyludzka"
Siedziała na przystanku. Sytuację uratowała mała karteczka
Przyszły na stadion, a tam problem. Odwołano mecz z niepoważnego powodu
Piłkarz idzie do sądu. Ma dość oskarżeń dziennikarza
Przyszła pijana na dyżur. Szpital podjął decyzję ws. pielęgniarki
Dom pogrzebowy w Warszawie przeprasza za pomylenie ciał w trumnie
Ratownik medyczny o realiach pracy w pogotowiu. "Idziemy na ilość, a nie jakość"
Czy można zjeść szare mięso? Przeczytaj, zanim przygotujesz z niego obiad
Andrzej Gołota nie otrzymuje emerytury olimpijskiej. Przepisy go wykluczają
Kontrole przy lotnisku Chopina. Mundurowi wylegitymowali kierowców
O 17 w poniedziałek w całej Polsce. Do akcji włączyli się strażacy i policja
Jesteśmy w turystycznej czołówce. Za nami Chorwacja i Bułgaria
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić