W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w placówkach edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) podjęło inicjatywę zmiany standardów kształcenia nauczycieli.
Przeczytaj też: Słychać krzyk matki. Policja opublikowała nagranie
Jak poinformowała wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz, celem jest umożliwienie pracy w szkołach szerszej grupie absolwentów studiów psychologicznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Współpraca MEN z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Zmiany te są realizowane we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Nowe przepisy mają na celu poszerzenie kręgu osób, które po ukończeniu studiów magisterskich na kierunku psychologia będą mogły pracować jako nauczyciele psycholodzy. Wprowadzenie tych zmian ma zapewnić wysoką jakość kształcenia oraz uznanie kwalifikacji absolwentów psychologii do pracy w oświacie.
Reakcja na potrzeby rynku
Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, zwróciła uwagę na problem braku odpowiednich kwalifikacji wśród osób zatrudnianych na stanowiskach psychologów w szkołach i przedszkolach.
W odpowiedzi na te obawy, MEN zainicjowało działania mające na celu poprawę jakości i dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży.
Zwiększenie liczby etatów w szkołach
W roku szkolnym 2024/2025 liczba etatów psychologów w szkołach wzrosła o blisko 2 tysiące, osiągając 12,5 tysiąca. Działania te są częścią szerszej strategii monitorowania zatrudnienia nauczycieli specjalistów za pośrednictwem Systemu Informacji Oświatowej (SIO).
Projekty szkoleniowe i współpraca z OZZP
MEN prowadzi również projekty szkoleniowe, takie jak "Szkoła dostępna dla wszystkich", które mają na celu podnoszenie kompetencji nauczycieli specjalistów. Współpraca z Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Psychologów (OZZP) obejmuje przygotowanie materiałów informacyjnych dotyczących roli psychologa szkolnego.
Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą
Wdrażane są także Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW), które mają na celu poprawę dostępności usług edukacyjnych dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Pilotaż SCWEW w latach 2021–2023 został pozytywnie oceniony, a obecnie planowane jest utworzenie 285 takich centrów w całym kraju.
Zmiany te, jak podkreśla Piechna-Więckiewicz, mają na celu nie tylko zwiększenie liczby psychologów w szkołach, ale także podniesienie jakości edukacji i wsparcia psychologicznego dla uczniów.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.