Kim jest psychopata?
Psychopatia jest jednym z najczęściej badanych i jednocześnie najbardziej niezrozumiałych zjawisk w dziedzinie psychiatrii. Osoby z psychopatią wykazują się:
- brakiem empatii,
- impulsywnością (skłonnością do podejmowania pochopnych decyzji bez rozważenia konsekwencji),
- ignorowaniem ewentualnych skutków swojego postępowania (mimo znajomości zasad właściwego zachowania),
- brakiem poczucia winy, refleksji nad własnymi błędami lub szkodą wyrządzoną innym,
- ograniczoną zdolnością do przeżywania głębokich emocji.
Opisane cechy sprawiają, że psychopaci są skłonni do posługiwania się kłamstwem i manipulacją w celu osiągania własnych korzyści. Często miewają również powierzchowny urok i doskonały zmysł obserwacji (to obserwacja działań i reakcji innych ludzi pozwala im na przetrwanie w społeczeństwie), a zatem potrafią zyskać zaufanie innych. Nie jest prawdą, że są niepoczytalni lub a priori skłonni do przemocy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Choć dokładne przyczyny psychopatii nie są jeszcze w pełni zrozumiałe, istnieją pewne dowody wskazujące na kombinację czynników genetycznych, neurobiologicznych i środowiskowych. Wiadomo również, że psychopatia nie ma charakteru zero-jedynkowego i że dotyczy aż 1 proc. społeczeństwa.
Badania smaku
Austriaccy naukowcy zaprosili do eksperymentu 953 Amerykanów i Amerykanek wykazujących m.in. cechy psychopatyczne, ale nie tylko, oceniane były również m.in. agresja i codzienny sadyzm, czyli czynniki, którą mogą - ale nie muszą - iść w parze z psychopatią. Analiza wykazała, że osoby, u których te cechy osobowości dominowały, szczególnie cenią sobie gorzki smak.
Do swoich ulubionych pokarmów zaliczały bowiem: grejpfruty, kawę, zieloną herbatę, rzodkiewkę, seler, tonik, gorzką czekoladę.
Nie przepadały natomiast za daniami słodkimi, przewidywalnymi i mało wyrazistymi.
Zdaniem autorów, "codzienny sadyzm i agresja jako cecha były istotnie dodatnio skorelowane, a ugodowość była istotnie ujemnie skorelowana z ogólnymi preferencjami dotyczącymi smaku gorzkiego".
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.