Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
aktualizacja 

Upał męczy cię w pracy? Przepisy BHP mówią o tym wprost

10

Żar leje się z nieba, a ty nie masz sił by wydajnie pracować? Okazuje się, że regulują to przepisy BHP. W jak wysokich temperaturach możemy odmówić wykonywania służbowych zadań i jakie obowiązki w tej kwestii leżą po stronie pracodawcy?

Upał męczy cię w pracy? Przepisy BHP mówią o tym wprost
Praca na budowie w upalne dni? Regulują to przepisy BHP (Pexels)

Wydajność pracowników w upalne dni spada nawet o 20 procent. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez amerykańską firmę Captivate Network.

Okazuje się jednak, że maksymalnej wysokości temperatury, w jakiej nie da się bezpiecznie pracować nie określa Kodeks Pracy. Odpowiednie zapisy w tej kwestii na szczęście regulują przepisy BHP.

Aż 45 procent badanych pracowników przyznało, że ich wydajność i koncentracja spada w letnich miesiącach. Co za tym idzie - znacząco wydłuża się liczba nieobecności w zespole oraz wzrasta czas realizacji projektów, nawet o 13 procent.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Upał w pracy. Co musi zapewnić pracodawca? Sprawdź, czego możesz wymagać

A co gdy kreska termometru niepokojące idzie w górę, a nam brakuje sił na kolejne zadanie? Okazuje się, że przepisy BHP mówią wprost przy jakich temperaturach bez konsekwencji zwolnienia możemy odmówić pracy.

Zależy to od rodzaju wykonywanej przez nas pracy. Jeżeli pracujemy w biurze, graniczną temperaturą w jakiej możemy bezpiecznie wykonywać powierzone przez pracodawcę zadania jest 30 stopni Celsjusza.

W wypadku osób pracujących fizycznie, na przykład na hali, limit ten wynosi 28 stopni, a w warunkach szczególnych 26. Podczas pracy na zewnątrz, po stronie pracodawcy leży obowiązek zapewnienia ludziom zacienionych miejsc, w których będą mogli spędzać przerwy.

Dodatkowo, gdy temperatury przekroczą 25 stopni Celsjusza, pracodawca ma obowiązek zorganizowania swoim pracownikom dostępu do wody pitnej i innych napojów uzupełniających braki soli mineralnych w organizmie. Muszą one znajdować się maksymalnie 75 metrów od stanowiska pracy.

Autor: BBI
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Madison Keys na chwilę straciła trofeum. Z jakiego powodu
Tuż przed tragedią dostał SMS-a od żony. Oto co napisała
Drastyczne zdjęcia koziołka. Zwierzę zaatakowały psy w parku
Woda na Księżycu. Nowe odkrycia naukowców
Lada moment się zacznie. Wezwania dla 230 tys. osób
Mówił o arsenale broni. Prawnik mówi, kiedy Ziobro może stracić pozwolenie
Ustawa o języku śląskim ponownie w Sejmie. Liczą na nowego prezydenta
Katastrofa lotnicza pod Waszyngtonem. Moment wypadku uchwyciły kamery
Wyniki Lotto 29.01.2025 – losowania Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Muzyk z Polski uwięziony w Rzymie. "Nie zarabiam od wczoraj"
"Kompletna bzdura". Aż się obruszył na nowy pomysł w LM
Tunel w Warszawie zamknięty. Straż pożarna zabrała głos
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić