Narzędzie badawcze – myszy
W najnowszym badaniu zwrócono uwagę na to, jak aspartam wpływa na zdolności uczenia się i pamięć myszy. Eksperymenty wykazały, że nawet w niskich dawkach aspartam może wpływać negatywnie na te zdolności.
Konsekwencje konsumpcji aspartamu
Myszy zostały podzielone na trzy grupy. Jedna grupa przez 16 tygodni piła zwykłą wodę, podczas gdy dwie inne otrzymywały wodę z aspartamem w różnych stężeniach (7 i 15 proc. dawki dopuszczalnej przez FDA w przeliczeniu na człowieka).
Rezultaty były znamienne: myszy spożywające aspartam miały trudności z wykonywaniem zadań polegających na znajdowaniu wyjścia z labiryntu, myszy spożywające czystą wodę tych trudności nie podzielały.
Badacze zaobserwowali również, że myszy karmione wodą z aspartamem stosowały różne strategie, aby poradzić sobie z zadaniem - musiały kompensować swoje braki, w efekcie znajdując wyjście po dłuższym czasie i po zastosowaniu innych sposobów.
Perspektywa wielopokoleniowa
Badacze wykazali, że negatywne skutki spożywania aspartamu przez samców były widoczne u ich potomstwa (choć u wnuków już nie). Zdaniem naukowców wskazuje to na epigenetyczny wpływ aspartamu na organizm.
Choć Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) potwierdziła pewne ryzyko związane z konsumpcją aspartamu (choroby sercowe, nowotwory, zwiększone zapasy tłuszczu w jamie brzusznej i w mięśniach) nie miała do tej pory jednoznacznych danych dotyczących jego wpływu na zdolności poznawcze.
Współautor badania prof. Pradeep Bhide, zachęca, aby FDA ponownie wzięła pod lupę wpływ spożywania aspartamu na ludzkie zdrowie (w tym zdolności poznawcze) i wzięła pod uwagę nie tylko bieżące, ale i przyszłe pokolenia.