Zbadali mózgi dziewcząt. Niepokojące odkrycie naukowców

16

Badacze z Uniwersytetu Waszyngtońskiego dowiedli, że izolacja społeczna, jakiej doświadczyli nastolatkowie w czasie lockdownu, może przyczynić się do przyspieszonego starzenia ich mózgów, szczególnie wśród dziewcząt. Zjawisko to może przejawiać się nawet czteroletnim przyspieszeniem tego procesu, choć niekoniecznie jest to nieodwracalne.

Zbadali mózgi dziewcząt. Niepokojące odkrycie naukowców
Nastoletni mózg w czasie pandemii postarzał się nawet o 4 lata (Getty Images, Science Photo Library)

Pandemia a starzenie się mózgu nastolatków

Badania przeprowadzone przez zespół z Institute of Learning & Brain Sciences (I-LABS) Uniwersytetu Waszyngtońskiego polegały na obserwacji zmian w korze mózgowej nastolatków w wieku od 9 do 17 lat, mieszkających w Seattle. Dane zbierano od 2018 roku dzięki rezonansowi magnetycznemu, z wyjątkiem roku 2020, kiedy to pandemia uniemożliwiła przeprowadzenie badania. Kolejne skanowania mózgów wykonano w roku 2021.

Wyniki wykazały, że izolacja spowodowana lockdownem doprowadziła do przyspieszonego cienienia kory mózgowej, co jest procesem naturalnym razem z wiekiem, ale potęgowanym przez przewlekłe stresy. Jak zauważa prof. Patricia Kuhl, główna autorka badań i zastępca dyrektora I-LABS, zmiany w mózgach dziewcząt były szczególnie widoczne i dotyczyły aż 30 obszarów mózgu, podczas gdy u chłopców ograniczyły się głównie do dwóch rejonów płatów potylicznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Mamed Khalidov otworzył się na temat depresji. "Gryzłem skórzaną kanapę"

Ellen Rome ze szpitala dziecięcego Cleveland Clinic, w rozmowie z NBC News wskazała, że dziewczęta i kobiety w sytuacjach stresowych szukają towarzystwa i rozmów, co wiąże się z wydzielaniem większej ilości oksytocyny.

Mózg ludzki "uczy się" przez całe życie

Badacze zwracają uwagę, że choć obserwowane zjawisko przyspieszonego starzenia się mózgu jest nowe, ogólny spadek zdrowia psychicznego wśród nastolatków w Stanach Zjednoczonych był zauważalny już przed pandemią. Podobne obserwacje dotyczące pocienienia kory mózgowej wykonali również specjaliści z Stanford University.

Prof. Jonathan Posner z Duke University zwraca uwagę na kluczową rolę interakcji społecznych w rozwoju psychospołecznym nastolatków, wskazując na to, że brak tych interakcji w odpowiednim czasie może wpłynąć na trudności w ich późniejszym opanowaniu.

Dobra wiadomość jest taka, że mózg ma zdolność adaptacji przez całe życie. Ciężko jednak powiedzieć, jak długofalowo pandemia wpłynie na zdrowie psychiczne, w tym występowanie depresji czy ADHD u pokolenia współczesnych nastolatków.

Autor: EWS
Źródło:PAP
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.

Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić