Olga Wilk|

W Polsce odkryto pracownię neandertalczyka. Trzeba będzie przepisać podręczniki

Pracownię krzemieniarską odkryto w Pietraszynie w województwie śląskim. Jak podkreślają naukowcy, jest to pierwszy tego typu "warsztat" w Europie Środkowej, nie wliczając jaskiń.

W Polsce odkryto pracownię neandertalczyka. Trzeba będzie przepisać podręczniki
(iStock.com)

Neandertalczycy pojawili się na terenie Polski prawdopodobnie 300 tys. lat temu. Ich najstarsze narzędzia kamienne odnalezione nad Wisłą mają ponad 200 tys. lat. W pracowni naliczono 17 tys. wyrobów krzemiennych powstałych 60 tys. lat temu - donosi polsatnews.pl.

Zdaniem naukowców odkrycie stanowi ewenement. Jak podkreśla dr hab. Andrzej Wiśniewski z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego, dotychczas uważano, że tak duże nagromadzenia narzędzi krzemiennych w jednym miejscu zaczęły się pojawiać później. Tego typu pracownie miał tworzyć dopiero człowiek współczesny między 40 tysiącami a kilkunastoma tysiącami lat temu.

To dowód na bardziej systematyczną i zarazem regularną eksploatację danego obszaru. Znaleziska z Pietraszyna całkowicie przeczą dawnej wizji wykorzystywania terenów otwartych przez neandertalczyków. Wygląda na to, że w tym miejscu pewna społeczność przebywała dłużej, o czym świadczy duża liczba odkrytych zabytków. Oprócz nich wokół znajdowały się też szczątki kości mamuta, nosorożca i konia - wskazuje archeolog.

Naukowiec prowadzi wykopaliska razem z badaczami z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka w Lipsku. Niemieccy eksperci są zaskoczeni śladami długotrwałego zasiedlenia terenu przez neandertalczyków, którzy nie mieszkali w jaskiniach. Przełomowa w tej części Europy jest też rekonstrukcja całego proces tworzenia narzędzia, począwszy od pierwszego uderzenia w blok kamienny po gotowy do użycia wyrób.

Neandertalczycy wykonywali w tym miejscu bardzo niewiele typów narzędzi, co wskazuje, że działania te były uzgodnione społecznie i stosowane do nadrzędnych celów - zapewne część z produktów służyła do cięcia mięsa. Dowodem na to są szczątki zwierząt odkryte tuż obok nich - tłumaczy dr hab. Wiśniewski.

Neandertalczyka nie uważa się za przodka człowieka. Zdaniem większości naukowców gatunek ten należał do wygasłej linii homo sapiens. Badania z ostatnich lat wskazują jednak, że ten przedstawiciel rodzaju Homo ma z nami więcej wspólnego, niż dotąd uważano.

Odkrycia z Pietraszyna potwierdzają, że codzienne życie neandertalczyków dalekie było od obowiązującego modelu. Coraz więcej danych potwierdza silne podobieństwa w różnych sferach aktywności do zachowań, przypisywanych dotychczas wyłącznie ludziom współczesnym anatomicznie - uważa dr hab. Wiśniewski.