*Według grupy badawczej Demographia o większości dużych chińskich miast niewiele osób w ogóle słyszało. *I to nie tylko za granicą, ale nawet w samym Państwie Środka. To konsekwencja olbrzymiego tempa wzrostu obszarów zurbanizowanych i przesuwania się dużych metropolii w stronę zachodnich granic. Tam stawia się fabryki (Foxconn) i centra telekomunikacyjne (Alibaba), licząc na tanią siłę roboczą.
100 lat temu Quanzhou było kosmopolitycznym handlowym hubem łączącym Azję z Bliskim Wschodem. Dziś ma ponad 7 mln ludzi, 800 tys. więcej niż Madryt, a w porównaniu z hiszpańskim miastem wypada jak mało znany nieciekawy kuzyn - czytamy w "Guardianie".
W ostatnich dekadach podejście władz do urbanizacji zmieniło się o 180 stopni. Kiedyś większość ludzi trzymano na wsi. Wręcz siłą, bo za sprawą systemu rejestrów obywatelskich (hukou) tylko tam mogli liczyć na darmową opiekę zdrowotną, edukację i pomoc społeczną. Teraz urzędnicy zachęcają rolników do migrowania do ośrodków miejskich, obiecując większe profity socjalne związane z miejskim meldunkiem. Władze chcą, by do 2020 roku 6 na 10 Chińczyków mieszkało w miastach. Według Banku Światowego kraj jest na dobrej drodze, by poziom urbanizacji 70 proc. uzyskać już w 2030 roku.
Konsekwencja tej polityki to z jednej strony zanikający tradycyjny charakter miast (wszędzie stawia się identyczne bloki z prefabrykatów), ale i wzrost zatrudnienia w sferze infrastruktury komunikacyjnej. Nowe miasta muszą mieć drogi i kolej podziemną. Czasem, jak w przypadku Pekinu, rozbudowa sieci transportowej służy tworzeniu prawdziwych megalopolis - zauważa "Guardian".
Władze centralne chcą "doczepić" Pekin do dwóch sąsiednich regionów, miasta Tianjin i prowincji Hebei. Zbudowanie za równowartość 143 mld zł szybkiej kolei miałoby pomóc w stworzeniu z nich megamiasta Jing-Jin-Ji. Twór ten to prawdziwy olbrzym. Zamieszkiwałoby go 100 milionów ludzi, a jego obszar byłby dwukrotnie większy od Korei Południowej.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.