Otwór służy do regulacji ciśnienia w kabinie. Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wytłumaczyła, że kiedy samolot wznosi się, to ciśnienie na zewnątrz spada, a w kabinie pozostaje bez zmian, ponieważ jest regulowane. Rożnica powoduje, że powstaje nacisk na okna maszyny, które składają się z trzech tafli szkła. Mała szczelina w środkowej warstwie działa trochę jak odpowietrznik, który wyrównuje ciśnienie między najgrubszą szybą zewnętrzną i trochę cieńszą wewnętrzną.
* Okno zewnętrzne może wytrzymać spore ciśnienie. * Nawet w bardzo mało prawdopodobnym scenariuszu, kiedy pierwsza szyba zawiedzie, to środkowa warstwa z dziurką pełni rolę bufora bezpieczeństwa. Otwór ma także inną rolę. Uwalnia wilgoć ze szczeliny powietrznej, dzięki czemu okna nie parują i nie zamarzają.
Dlaczego okna są okrągłe? Kiedyś były kwadratowe, ale miały za dużo słabych punktów i były bardziej narażone na pękanie pod naciskiem ciśnienia powietrza. Zmiana nastąpiła po katastrofie dwóch samolotów w 1953 roku. Zakrzywienie szyby spowodowało, że napięcie jest rozłożone na większą powierzchnię, a co za tym idzie, prawdopodobieństwo jej pęknięcia dużo niższe.
Zobacz także:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.