Wbrew pozorom oczekiwania nie są takie duże. W ogłoszeniu możemy przeczytać, że trzeba mieć wykształcenie minimum średnie maturalne, dobry stan zdrowia, bardzo dobrze znać angielski i polski (obydwa w mowie i piśmie) i nie być karanym.
Jest jeszcze kilka bardziej szczegółowych wymagań. Praca kontrolera lotniczego wiąże się z dużym stresem, a więc trzeba sobie umieć z nim radzić. Inne istotne cechy to szybkość podejmowania decyzji, spostrzegawczość, orientacja w przestrzeni, umiejętność pracy w zespole i motywacja do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności.
Do podjęcia wyzwania zachęcają zarobki i harmonogram pracy. Jak podaje serwis fly4free.pl, dzień pracy trwa 7,5 godziny. Dwie pierwsze to praca, kolejna godzina to przerwa, następnie znowu dwie godziny pracy, godzina przerwy i 1,5 godziny na stanowisku operacyjnym przed ekranem. Z kolei mediana zarobków to prawie 8,5 tys. zł brutto. 1/4 kontrolerów zarabia natomiast nawet ponad 10 tys. zł. Nie jest też tajemnicą, że niektórzy dostają, bagatela, 20 tys. zł. Przy okazji warto dodać, że w Europie średnia zarobków to ok. 17 tys. euro.
*Taka praca ma jednak kilka minusów. *Pracuje się nie tylko w zwykłe dni robocze, ale i w weekendy czy święta. Do tego sami kontrolerzy przyznają, że to niezwykle odpowiedzialny i stresujący zawód. Nie każdy poradzi sobie też ze szkoleniem, na którym kandydaci zdobywają wiedzę nie tylko z prawa lotniczego, ale choćby z meteorologii.
Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.